علاقة الصفات الاتصالية لمرشدي زراعة محصول القطن بمستوى تطبيق الزراع لتقنيات زراعة المحصول في قضاء الشرقاط-محافظة صلاح الدين

Other Title(s)

The relationship between extension agents’ communicative characteristics and implementation level of cottn crop technologies among peasants in Shirqat Region-Salah ALdeein Province-Iraq

Joint Authors

الجميلي، محمود حديس جاسم
محمد يوسف جميل

Source

مجلة زراعة الرافدين

Issue

Vol. 34, Issue 3 (30 Sep. 2006), pp.1-7, 7 p.

Publisher

University of Mosul College of Agriculture and Forestry

Publication Date

2006-09-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

7

Main Subjects

Agriculture

Topics

Abstract AR

رغم افتراض العديد من المختصين في حقل الاتصال أهمية الصفات الاتصالية في نجاح عامل التغيير إلا أن هذا الافتراض لم يلق الدعم البحثي الواسع خصوصا في العراق.

لذلك فقد كان الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو تحديد العلاقة بين المنفات الاتصالية لمرشدي زراعة مصنول القطن و مستوى تطبيق الزراع لتقنيات زراعة المحصول في قضاء الشرقاط - محافظة بسلاح الدين.

شملت الدراسة (١٩٣) زارعا ثم اختيارهم عشوائيا من مجموع زراع القطن المنتمين الى الجمعيات التعاونية.

و تم الاستعانة باستمارة لجمع البيانات اللازمة تضمن الجزء الأول منها ست أدوات لقياس المنفات الاتصالية للمرشدين كما يدركها أفراد العينة من الزراع الجزء الثانى تضمن أداة لقياس مستوى تطبيق أفراد العينة تقنيات زراعة محصول القطن.

و أظهرت نتائج التحليل وجود علاقة ارتباط معئوية بين كل من الصفات الاتصالية الست ومستو التطبيق، إضافة إلى وجود علاقة ارتباط معنوية بين الصنفات الاتصالية الست مع بعضها.

كما أظهرت نتائج التحليل وجود تأثيرات (علاقات سببية) متباينة لصعفات الاتصالية الست في مستو التطبيق من ناحية، و في بعضها البعض من ناحية أخر.

Abstract EN

Communication Literatures indicated the importance of Change agents’ communicative characteristics to their success.

Research is needed to support this assumptions specially in Iraq.

The main purpose of this study was to determine the relationships between selected communicative characteristics of extension agents with peasants’ implementation level of cotton crop technologies in Shirqat Region-Salah Alden province.

A sample of 193 cotton peasants included in the study.

Six instruments were used for collecting data to measure communicative characteristics of extension agent as perceived by peasants’.

Other instrument used to measure peasants’ level of cotton crop technologies implementation.

Results showed significant relationships among research variables.

The results also showed a causal–effect relationship among variables.

American Psychological Association (APA)

محمد يوسف جميل والجميلي، محمود حديس جاسم. 2006. علاقة الصفات الاتصالية لمرشدي زراعة محصول القطن بمستوى تطبيق الزراع لتقنيات زراعة المحصول في قضاء الشرقاط-محافظة صلاح الدين. مجلة زراعة الرافدين،مج. 34، ع. 3، ص ص. 1-7.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-349153

Modern Language Association (MLA)

محمد يوسف جميل والجميلي، محمود حديس جاسم. علاقة الصفات الاتصالية لمرشدي زراعة محصول القطن بمستوى تطبيق الزراع لتقنيات زراعة المحصول في قضاء الشرقاط-محافظة صلاح الدين. مجلة زراعة الرافدين مج. 34، ع. 3 (2006)، ص ص. 1-7.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-349153

American Medical Association (AMA)

محمد يوسف جميل والجميلي، محمود حديس جاسم. علاقة الصفات الاتصالية لمرشدي زراعة محصول القطن بمستوى تطبيق الزراع لتقنيات زراعة المحصول في قضاء الشرقاط-محافظة صلاح الدين. مجلة زراعة الرافدين. 2006. مج. 34، ع. 3، ص ص. 1-7.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-349153

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية

Record ID

BIM-349153