الصعوبات التي تواجه المجالس البرلمانية الطلابية في المدارس الأردنية من وجهة نظر قادتها و مستشاري البرلمان و مديري المدارس

Other Title(s)

The difficulties facing the student parliaments in Jordanian schools from the view point of its leaders and advisors of the parliament and school administrators

Time cited in Arcif : 
4

Joint Authors

خليفة، غازي جمال
الصرايرة، نوال سليمان
الصرايرة، خالد أحمد سلامة

Source

المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية

Issue

Vol. 5, Issue 3 (31 Jul. 2013), pp.159-196, 38 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2013-07-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

38

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى تقصي مستوى الصعوبات التي تواجه المجالس البرلمانية الطلابية في المدارس الأردنية من وجهة نظر قادتها و مستشاري البرلمان و مديري المدارس، و لتحقيق هذا الهدف تم تطوير استبانة مكونة من (٥٦) فقرة توزعت في أربعة مجالات، و قد تم التأكد من صدقها و ثباتها.

تألفت عينة الدراسة من (١٥٤) قائدا و مستشارا برلمانيا و مدير مدرسة، كشفت الدراسة عن النتائج الآتية : ١.

مستوى الصعوبات التي تواجه البرلمان المدرسي كان متوسطا.

٢.

وجود فروق دالة إحصائيا بين مستوى الصعوبات و الوسط الفرضي و لصالح مستوى الصعوبات.

٣.

وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الصعوبات على الدرجة الكلية تعزى للوظيفة و لصالح مدير المدرسة.

٤.

وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الصعوبات تعزى للجنس و لصالح الإناث.

٥.

عدم وجود فروق في مستوى الصعوبات على الدرجة الكلية، تعزى للمدرسة و وجود فروق في مستوى الصعوبات في مجال الإدارة المدرسية ولصالح المدارس الأساسية.

Abstract EN

This study aimed at finding the level of the difficulties faced by parliaments students in Jordanian schools from the viewpoint of its leaders, advisors of the parliament and school administrators, To achieve this goal a questionnaire was developed consisting of (56), items divided in four areas, its validity and reliability were assured.

The study sample consisted of (154) leaders, parliamentary advisrs and school administretrs, the study revealed the following results : 1- The level of the difficulties facing the school parliament was medium.

2- There are significant differences between the level of difficulties and hypotheticial mean in favor of the level of difficulty.

3- There are significant differences in the level of difficulties on the total score attributed to the job in favor of the school principal.

4- There are significant differences in the level of difficulties due to sex in favor of females.

5- There are no significant differences in the level of difficulties on the total score, due to the school and the existence of significant differences in the level of difficulties in the field of school administration in favor of the basic schools.

American Psychological Association (APA)

الصرايرة، خالد أحمد سلامة وخليفة، غازي جمال والصرايرة، نوال سليمان. 2013. الصعوبات التي تواجه المجالس البرلمانية الطلابية في المدارس الأردنية من وجهة نظر قادتها و مستشاري البرلمان و مديري المدارس. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية،مج. 5، ع. 3، ص ص. 159-196.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-350148

Modern Language Association (MLA)

الصرايرة، خالد أحمد سلامة....[و آخرون]. الصعوبات التي تواجه المجالس البرلمانية الطلابية في المدارس الأردنية من وجهة نظر قادتها و مستشاري البرلمان و مديري المدارس. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية مج. 5، ع. 3 (تموز 2013)، ص ص. 159-196.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-350148

American Medical Association (AMA)

الصرايرة، خالد أحمد سلامة وخليفة، غازي جمال والصرايرة، نوال سليمان. الصعوبات التي تواجه المجالس البرلمانية الطلابية في المدارس الأردنية من وجهة نظر قادتها و مستشاري البرلمان و مديري المدارس. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية. 2013. مج. 5، ع. 3، ص ص. 159-196.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-350148

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 194-196

Record ID

BIM-350148