المرتزقة و موظفو الشركات الأمنية و العسكرية الخاصة : دراسة في القانون الدولي العام

Other Title(s)

Mercenaries and the employees of private security and military companies : a study in public international law

Time cited in Arcif : 
1

Author

فاخوري، عامر غسان سليمان

Source

المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية

Issue

Vol. 5, Issue 1 (31 Jan. 2013), pp.153-188, 36 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2013-01-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

36

Main Subjects

Law

Topics

Abstract AR

إن خصخصة القطاع الأمني و العسكري يثير مشاكل قانونية على الصعيد الدولي و التي يقف أمامها القانون الدولي المعاصر موقف المتفرج و لا يستطيع أن يقدم حلولا.

إن عدم وجود تعريف قانوني واضح لمفهوم المرتزقة يجعل تكييف الشركات المزودة بالخدمات الأمنية و العسكرية أثناء النزاعات المسلحة في منطقة رمادية، و الترسانة القانونية الحالية لا تعيرها أية اهتمام في حين أن القانون الدولي الإنساني كفرع أساسي للقانون الدولي العام لا يعترف إلا بمفهومين هما : المقاتلين و غير المقاتلين.

إن القانون الدولي المعاصر بما فيه من اتفاقيات تعالج موضوع المرتزقة يعكس الصراع بين الغرب و بين الشرق و تحديدا إفريقيا.

لن أبالغ إن قلت أن التعريف الوارد في الاتفاقيات الدولية الحالية يخدم أفكار استعمارية ما زالت تعتقد أن العالم الثالث هي الحديقة الخلفية لكل من الدول الكبرى.

و ما يزيد الموضوع صعوبة أن غالبية الدول التي لها أفراد يعملون في الخارج في نشاطات يمكن وصفا بالمرتزقة ما زالت ترفض الانضمام إلى الاتفاقيات الدولية ذات العلاقة مما يضعف التشريعات القائمة حاليا.

Abstract EN

The privatization of security and Military companies raises many legal problems at international level, to which, International contemporary law stands without provide any solutions.

The absence of a clear legal definition for the concept of mercenary makes security and military companies in a gray area and the current legal arsenal does not give any solution, while international humanitarian law, as the essential branch of public international law, recognized only two concepts: the combatants and non-combatants.

The International Contemporary law reflects the conflict between the West and East, specifically not Africa.

I will exaggerate if I say that the definition contained in existing international conventions serve colonial concepts which still believes that the third world is a back garden back of each of the major states.

What makes the subject difficult is that the majority of countries that have citizens working outside in activities which could be describe as mercenaries, refuses joining the international agreements and that will weakening of the existing legislation.

American Psychological Association (APA)

فاخوري، عامر غسان سليمان. 2013. المرتزقة و موظفو الشركات الأمنية و العسكرية الخاصة : دراسة في القانون الدولي العام. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية،مج. 5، ع. 1، ص ص. 153-188.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-350318

Modern Language Association (MLA)

فاخوري، عامر غسان سليمان. المرتزقة و موظفو الشركات الأمنية و العسكرية الخاصة : دراسة في القانون الدولي العام. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية مج. 5، ع. 1 (كانون الثاني 2013)، ص ص. 153-188.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-350318

American Medical Association (AMA)

فاخوري، عامر غسان سليمان. المرتزقة و موظفو الشركات الأمنية و العسكرية الخاصة : دراسة في القانون الدولي العام. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية. 2013. مج. 5، ع. 1، ص ص. 153-188.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-350318

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-350318