صور الفصل الجائز بين المتلازمات النحوية بالتقدم و التأخير : المسند و المسند إليه و ما أصلها كذلك أنموذجا

Other Title(s)

Cases of permissible seperation between syntactic collocations by pre-positioning and post-positioning of subject and predicate and their origin as an example

Time cited in Arcif : 
1

Author

القرالة، ساهر حمد مسلم

Source

مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية

Issue

Vol. 13, Issue 2 (31 Dec. 2013), pp.220-236, 17 p.

Publisher

Zarka Private University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2013-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

17

Main Subjects

Comparative Literature

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة الوقوف على صور الفصل الجائز بين المتلازمات النحوية بالتقديم و التأخير، إذ إن للتقديم و التأخير أثرا بينا في الفصل بين المتلازمات النحوية ؛ ذلك أن الأصل يقتضي ترتيبا معينا لورودها، كأن يرد الفعل أولا، و من ثم الفاعل، و من ثم المفعول به، كذلك المبتدأ، و من ثم الخبر، إلا أنه قد يطرأ ما يغير هذا الترتيب المعياري، بأن يتقدم ما حقه التأخير، و يتأخر ما حقه التقديم، من خلال ما يسمى بالتقديم و التأخير، مضيفا إلى الجملة معاني أخر، غير التي ترد لو وردت الجملة على الأصل.

Abstract EN

The study aims at investigating the permissible cases of violating syntactic elements word order in the Arabic sentence by means of syntactic movement.

Such syntactic movement can influence the syntactic elements.

Typically, there is a prescribed word order for these elements for example; the verb must occur initially, followed by the subject then the object.

In the nominal sentence, the subject must precede the predicate.

However there might be cases, where an element could precede or follow anther in order to create a dif erent shade for the sentence.

American Psychological Association (APA)

القرالة، ساهر حمد مسلم. 2013. صور الفصل الجائز بين المتلازمات النحوية بالتقدم و التأخير : المسند و المسند إليه و ما أصلها كذلك أنموذجا. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية،مج. 13، ع. 2، ص ص. 220-236.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-351417

Modern Language Association (MLA)

القرالة، ساهر حمد مسلم. صور الفصل الجائز بين المتلازمات النحوية بالتقدم و التأخير : المسند و المسند إليه و ما أصلها كذلك أنموذجا. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية مج. 13، ع. 2 (كانون الأول 2013)، ص ص. 220-236.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-351417

American Medical Association (AMA)

القرالة، ساهر حمد مسلم. صور الفصل الجائز بين المتلازمات النحوية بالتقدم و التأخير : المسند و المسند إليه و ما أصلها كذلك أنموذجا. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية. 2013. مج. 13، ع. 2، ص ص. 220-236.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-351417

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-351417