الخصائص الديموغرافية لحالات الشقاق و النزاع بين الزوجين في الأردن

Author

الصمادي، عدنان أحمد

Source

جرش : للبحوث و الدراسات

Issue

Vol. 5, Issue 1 (31 Dec. 2000), pp.43-72, 30 p.

Publisher

Jerash University the Deanship of Scientific Research and Postgraduate Studies

Publication Date

2000-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

30

Main Subjects

Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الخصائص الديموغرافية "علم السكان الذي يبحث في التغيرات التي تطرأ على السكان" لحالات الشقاق و النزاع بين الزوجين و التي تفضي إلى الطلاق، و من ثم دراسة العلاقات الارتباطية بين هذه الخصائص.

و لتحقيق هذا الغرض قام الباحث بمراجعة 200 حالة من المطلقات بسبب الشقاق و النزاع من خلال السجلات المودعة لدى المحاكم الشرعية في الأردن باستخدام أسلوب تخليل المحتوى لتحديد الخصائص الديموغرافية الخاصة لكل حالة من هذه الحالات.

و كشفت المعالجات الإحصائية أن سوء الدخل و السكن المشترك مع الأهل في شؤون الزوجين و سوء التفاهم و عدم الانسجام هي أسباب لظاهرة الشقاق و النزاع في أغلب الأحيان إلى الطلاق.

كما كشفت الدراسة عن وجود الارتباطات بين هذه الخصائص، و تضمنت الدراسة العديد من التوصيات.

Abstract EN

The Purpose of the study is to investigate the demographic charactertics of divorse cases to determine the relationships between these characterstic.

To achive these goals, the research analizes (200) divorce cases through re-¬viewing the records in the courts using content analysis to determin, the demographic characteristics of each particular case.

The outcome of the study indicated low family income, living with the family, family interefer-ence.

misunderstanding among married couples, and incompatibility be-¬tween married couples are the common factors behind their divorce, also, the study suggests several recommendations.

American Psychological Association (APA)

الصمادي، عدنان أحمد. 2000. الخصائص الديموغرافية لحالات الشقاق و النزاع بين الزوجين في الأردن. جرش : للبحوث و الدراسات،مج. 5، ع. 1، ص ص. 43-72.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-391902

Modern Language Association (MLA)

الصمادي، عدنان أحمد. الخصائص الديموغرافية لحالات الشقاق و النزاع بين الزوجين في الأردن. جرش : للبحوث و الدراسات مج. 5، ع. 1 (كانون الأول 2000)، ص ص. 43-72.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-391902

American Medical Association (AMA)

الصمادي، عدنان أحمد. الخصائص الديموغرافية لحالات الشقاق و النزاع بين الزوجين في الأردن. جرش : للبحوث و الدراسات. 2000. مج. 5، ع. 1، ص ص. 43-72.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-391902

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-391902