النزعة الوطنية عند الأندلسيين : لسان الدين بن الخطيب و ابن سعيد المغربي أنموذجان

Author

ابن منصور، آمنة

Source

مجلة جامعة ابن رشد في هولندا

Issue

Vol. 2014, Issue 12 (31 Jul. 2014), pp.49-57, 9 p.

Publisher

Averroes University in Holland

Publication Date

2014-07-31

Country of Publication

Netherlands

No. of Pages

9

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

تعلق الأندلسي بأرضه تعلق ندر أن نجد مثيله في المشرق ، و لعل السبب راجع إلى شعوره المستمر بأنه سيفقد هذه الأرض يوما،ومن أجل ذلك فهو يتفانى في حبها .

و ليس غريبا ، و الحال تلك، أن يبالغ الأدباء في وصفها و تفضيلها على بقاع الأرض جميعا ، و من هؤلاء لسان الدين بن الخطيب الذي فضل مالقة على سلا بما يعني تفضيل الأندلس على المغرب ،مع أنها احتضنته مدة نفيه ، و ابن سعيد الذي فضل الأندلس و معها المغرب على المشرق ردا على من انتقص منهما و احتقرهما ، كل ذلك في اعتدال و حسن أدب و حوار ، و قد حق لمن عفّر وجهه بتراب الأندلس أن يفضلها على سائر البلدان.

Abstract EN

Andalusian attached to his country attaches rare to find than in the Orient, and perhaps the reason is due to the constant feeling that he will lose this land one day, and for that he is dedicated in love with her.

And not a stranger, and as such, that exaggerates the writers in their description and their preference on the parts of all the earth, and of those Lisane-Din ibn al- Khatib, who preferred to Malaga on Salé, which means preference Andalusia to Morocco, although it embraced a period of exile, and Ibn Said el maghribi, who preferred Andalusia and Morocco, all in moderation and good literature and dialogue, and has the right of those who rubbed his face with soil that Andalusia favored over other countries.

American Psychological Association (APA)

ابن منصور، آمنة. 2014. النزعة الوطنية عند الأندلسيين : لسان الدين بن الخطيب و ابن سعيد المغربي أنموذجان. مجلة جامعة ابن رشد في هولندا،مج. 2014، ع. 12، ص ص. 49-57.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-412007

Modern Language Association (MLA)

ابن منصور، آمنة. النزعة الوطنية عند الأندلسيين : لسان الدين بن الخطيب و ابن سعيد المغربي أنموذجان. مجلة جامعة ابن رشد في هولندا ع. 12 (تموز 2014)، ص ص. 49-57.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-412007

American Medical Association (AMA)

ابن منصور، آمنة. النزعة الوطنية عند الأندلسيين : لسان الدين بن الخطيب و ابن سعيد المغربي أنموذجان. مجلة جامعة ابن رشد في هولندا. 2014. مج. 2014، ع. 12، ص ص. 49-57.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-412007

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 55-56

Record ID

BIM-412007