عبء إثبات الخطأ الطبي في القواعد العامة و التوجهات الحديثة للفقه و القضاء

Other Title(s)

The burden of proving medical error in the general rules and trends of modern jurisprudence and the judiciary

Time cited in Arcif : 
3

Author

أبو مارية، علي محمود عامر

Source

مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات

Issue

Vol. 2014, Issue 34، ج. 1 (31 Oct. 2014), pp.111-145, 35 p.

Publisher

al-Quds Open University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2014-10-31

Country of Publication

Palestine (West Bank)

No. of Pages

35

Main Subjects

Religion
Law

Topics

Abstract AR

حتى يحصل المريض على تعويض مناسب لجبر الضرر الذي قد يلحق به نتيجة لعمل طبي خاطئ، فلا بد من أن يقيم الدليل القاطع على وقوع هذا الخطأ بأن يقدم الدليل على إخلال الطبيب بالتزاماته التي تفرضها عليه أصول مهنته، إذ أنه -و في ظل غياب قانون خاص بالمسؤولية الطبية- الطرف المكلف بعبء الإثبات، وفقا للقواعد العامة في الإثبات غير أن ما يلاقيه المريض من صعوبات خلال نهوضه بهذا العبء و باعتباره غير متخصص، و التي قد تكلفه إما خسارة دعواه و تحمله تبعة ذلك، و إما تنازله عن حقه و عدم إقامة الدعوى أصلا، فرضت تدخل الفقه و القضاء في محاولة للتخفيف من هذا العبء عن طريق إيجاد حلول عملية في إطار القواعد العامة للتخفيف من حدة تحمله لهذا العبء لضمان حصول المريض المضرور على حقه حال تعرضه لخطأ طبي مستوفي جميع شروطه و أركانه.

Abstract EN

If the patient were to get an appropriate compensation because of the harm caused by wrong medical actions, he should give clear evidence of the doctor’s error that breach him because he did not fulfill his obligations and commitments imposed by his profession.

Therefore, it is clear that in the absence of a special law for medical responsibility and due to difficulties and agonies facing the patient because he may lose his case in courts, and thus the loss of his money.

These factors show the importance of the intervention of jurisprudence in an attempt to alleviate this burden through practical solutions in the framework of general rules so as to ensure that the patient who suffered will be compensated for any medical error.

American Psychological Association (APA)

أبو مارية، علي محمود عامر. 2014. عبء إثبات الخطأ الطبي في القواعد العامة و التوجهات الحديثة للفقه و القضاء. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات،مج. 2014، ع. 34، ج. 1، ص ص. 111-145.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-419757

Modern Language Association (MLA)

أبو مارية، علي محمود عامر. عبء إثبات الخطأ الطبي في القواعد العامة و التوجهات الحديثة للفقه و القضاء. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات ع. 34، ج. 1 (تشرين الأول 2014)، ص ص. 111-145.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-419757

American Medical Association (AMA)

أبو مارية، علي محمود عامر. عبء إثبات الخطأ الطبي في القواعد العامة و التوجهات الحديثة للفقه و القضاء. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات. 2014. مج. 2014، ع. 34، ج. 1، ص ص. 111-145.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-419757

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 138-143

Record ID

BIM-419757