كفاءة بعض عناصر المكافحة الأحيائية في سيطرة على حشرة حميرة النخيل Batrachedra amydraula Meyrick في وسط العراق

Other Title(s)

Efficiency of some biological control agents on lesser date moth Batrachedra amydraula Meyrick in central Iraq

Time cited in Arcif : 
1

Joint Authors

الجصاني، راضي فاضل
جاسم خلف محمد
عبد الستار عارف علي
البوحسيني، مصطفى

Source

مجلة وقاية النبات العربية

Issue

Vol. 32, Issue 3 (31 Dec. 2014), pp.219-225, 7 p.

Publisher

Arab Society for Plant Protection

Publication Date

2014-12-31

Country of Publication

Lebanon

No. of Pages

7

Main Subjects

Botany

Topics

Abstract AR

نفذت تجارب حقلية لمعرفة كفاءة التكامل بين عدد من العوامل الأحيائية للمكافحة المتمثلة بالبكتريا Bacillus thuringiensis و متطفل البيض evanescens Trichogramma و متطفل اليرقات Bracon hebetor بصورة منفردة أو متكاملة في السيطرة على حشرة الحميرة في محافظة الأنبار بوسط العراق خلال الموسم 2010.

بينت النتائج أن استعمال المبيد الأحيائي مع متطفل البيض و متطفل اليرقات قد أثر بشكل معنوي في مكافحة حشرة حميرة النخيل و ساعد على خفض الإصابة و حصول زيادة معنوية في الغلة / الحاصل.

و تبين من النتائج أن أعلى تأثير في المعاملات المنفردة حصل عند استعمال المبيد الأحيائي B.thuringiensis بطريقة الرش إذ بلغت كفاءة المكافحة 70.2 % بعد أسبوعين و 68.1 % بعد شهر من المعاملة.

أما عند تكامل المعاملات فقد كان أعلى تأثير لمعاملة البكتريا مع متطفل البيض T evanescens بنسبة فاعلية بلغت 70.2 % و 72 % بعد أسبوعين و شهر من بداية المعاملة، على التوالي و بلغت 70.2 و 69.7 % لمتطفل اليرقات مع البكتريا خلال الفترات الزمنية نفسها و لم تلاحظ فروق معنوية بين هذه المعاملات مما يشير إلى كفاءة التكامل بين عوامل المكافحة الأحيائية و إمكانية استعمالها كبدائل آمنة في مكافحة حشرة الحميرة على النخيل في العراق.

Abstract EN

Field studies to evaluate the efficiency of some bioagents for the control of lesser date moth Batrachedra amydraula Meyrick were conducted in Al-Anbar province (Central region) of Iraq during the 2010 season.

All treatments were significantly effective in reducing infestation level of the pest.

Results showed that the bio-pesticide Bacillus thuringiensis when sprayed singly was the most effective against lesser date moth with 70.2% and 68.1% efficiency, two weeks and one month after treatment, respectively, which was higher than other treatments during the same periods.

Pest control efficiency reached 70.2% and 72%, two weeks and one month after treatment, when B.

thuringiensis was combined with the egg parasitoid Trichogramma evanescens.

However, the efficiency reached 70.2 and 69.7%, after the same periods when the biopesticide was applied together with the larvae parasitoid.

Accordingly, these bioagents proved to be a safe alternative for controlling the lesser date moth in Iraq.

American Psychological Association (APA)

جاسم خلف محمد والجصاني، راضي فاضل وعبد الستار عارف علي والبوحسيني، مصطفى. 2014. كفاءة بعض عناصر المكافحة الأحيائية في سيطرة على حشرة حميرة النخيل Batrachedra amydraula Meyrick في وسط العراق. مجلة وقاية النبات العربية،مج. 32، ع. 3، ص ص. 219-225.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-519328

Modern Language Association (MLA)

جاسم خلف محمد....[و آخرون]. كفاءة بعض عناصر المكافحة الأحيائية في سيطرة على حشرة حميرة النخيل Batrachedra amydraula Meyrick في وسط العراق. مجلة وقاية النبات العربية مج. 32، ع. 3 (2014)، ص ص. 219-225.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-519328

American Medical Association (AMA)

جاسم خلف محمد والجصاني، راضي فاضل وعبد الستار عارف علي والبوحسيني، مصطفى. كفاءة بعض عناصر المكافحة الأحيائية في سيطرة على حشرة حميرة النخيل Batrachedra amydraula Meyrick في وسط العراق. مجلة وقاية النبات العربية. 2014. مج. 32، ع. 3، ص ص. 219-225.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-519328

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 224-225

Record ID

BIM-519328