الحوافز الضريبية : تحليل من منظور اقتصادي إسلامي

Other Title(s)

Tax incentives : an analysis from Islamic economic perspective

Joint Authors

العتوم، عامر يوسف محمد
الرفاعي، أميمة محمد

Source

مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

Issue

Vol. 29, Issue 2 (30 Apr. 2014), pp.267-314, 48 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2014-04-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

48

Main Subjects

Economy and Commerce
Religion
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

هدف البحث إلى التعرف على ماهية الحوافز الضريبية، و على أبرز آثارها الاقتصادية، بالإضافة إلى تحليلها من منظور إسلامي .

و قد استند البحث على المنهج الوصفي، و المنهج الاستقرائي .و قد توصل البحث إلى أن للحوافز الحوافز الضريبية آثار واضحة على الحصيلة الضريبية، و هو ما يمكن تفسيره من خلال منحنى لافر .كما أن الحوافز الضريبية تؤثر إيجابًا على الاستثمار، و من جانب آخر فإن الحوافز الضريبية تعد بمثابة المساند لاستراتيجيات التنمية الاقتصادية المتبعة.

و بالنسبة لمصطلح الحوافز الضريبية، فيمكن النظر إليه من خلال موارد الدولة الإسلامية الأخرى .كما توصلت الدراسة إلى أن هناك حوافز تتعلق بمعدل الضريبة (النسبة) أو مقدارها، كالإعفاءات الضريبية، و المعاملة الضريبية التمييزية، و التأخير أو التعجيل أو التقسيط أو الرد، و هناك حوافز متعلقة بالوعاء الضريبي أو الزكوي، كالتكاليف المخصومة، و الإهتلاك المعجل، و ترحيل الخسائر.

كما أن للحوافز في الاقتصاد الإسلامي قواعد عامة و قواعد خاصة .و من أهم قواعد فرض الحوافز الضريبية التناسب بين حصيلة الحوافز الضريبية و آثارها الاقتصادية.

Abstract EN

This research aims to identify tax incentives, and their economic effects, in addition to analyze them from an Islamic perspective.

The research was based on the descriptive and inductive approach.

The research found that tax incentives have a clear effect on tax revenue, which can be explained by the Laffer curve.

Tax incentives positively affect investment, on the other hand, tax incentives can support development strategies followed.

As for the term tax incentives, it can be explained through other Islamic state revenues.

The study found that there are incentives related to the tax rate (percentage) or amount, like tax exemption, and the discriminatory tax treatment, delays or accelerate or by installments or reply and there are incentives related to tax or Zakat pool like discounted cost and accelerated depreciation, and the deportation of losses.

The incentives in Islamic economics have general and special rules.

Among the most important rules of the imposition of tax incentives proportionality between the proceeds of tax incentives and economic effects.

American Psychological Association (APA)

العتوم، عامر يوسف محمد والرفاعي، أميمة محمد. 2014. الحوافز الضريبية : تحليل من منظور اقتصادي إسلامي. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية،مج. 29، ع. 2، ص ص. 267-314.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-528448

Modern Language Association (MLA)

العتوم، عامر يوسف محمد والرفاعي، أميمة محمد. الحوافز الضريبية : تحليل من منظور اقتصادي إسلامي. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية مج. 29، ع. 2 (2014)، ص ص. 267-314.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-528448

American Medical Association (AMA)

العتوم، عامر يوسف محمد والرفاعي، أميمة محمد. الحوافز الضريبية : تحليل من منظور اقتصادي إسلامي. مؤتة للبحوث و الدراسات : سلسلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية. 2014. مج. 29، ع. 2، ص ص. 267-314.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-528448

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 302-314

Record ID

BIM-528448