جماليات التلقي في "تكسير ركب" لزكريا تامر : المفارقة نموذجا

Other Title(s)

The aesthetics of reception in Zakaria Tamer's breaking knees : irony as a model

Author

الزيود، عبد الباسط محمد محمود

Source

المجلة الأردنية في اللغة العربية و آدابها

Issue

Vol. 10, Issue 1 (31 Jan. 2014), pp.97-120, 24 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2014-01-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

24

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

تنهض هذه الدراسة بقراءة مجموعة زكريا تامر القصصية "تكسير ركب" من منظور نظرية التلقي، التي تحرص على خلق تفاعل إيجابي بين النص و المتلقي ؛ بحيث يتمكن القارئ من إقامة حوار منتج مع النص؛ بغية استجلاء جماليات النصوص القصصية و دلالاتها، و في سبيل تحقيق ذلك و قفت على المفارقة ؛ بوصفها تقنية مهمة تستثير القارئ و تجذبه ليمارس فعل القراءة.

و قد ركزت الدراسة على ثلاثة أنواع من المفارقة، هي : - المفارقة اللفظية - مفارقة الحدث - المفارقة المضحكة المبكية و انتهت الدراسة إلى أن للمفارقة أثرا واضحا في إثراء النص القصصي دلاليًا و جماليا ؛ بما يسهم في الارتقاء في عملية التلقي نحو فهم أعمق للنصوص القصصية.

Abstract EN

This study aims at reading Zakaria Tamer’s collection of short stories Breaking Knees from the perspective of reception theory that aims at creating a positive interaction between the text and its audience in order to delve into the text’s aestheticity and significance.

To achieve this, this study deals with irony as a crucial technique that arouses the reader and attracts him / her to get involved in the act of reading.

Basically, the study focuses on three types of Irony : -Verbal irony -Irony of event -Tragicomic irony The study concludes that irony has a significant effect on the fictional text, enriching its semantic signification and aestheticity.

This, in turn, contributes to achieving a deeper perception of fictional texts.

American Psychological Association (APA)

الزيود، عبد الباسط محمد محمود. 2014. جماليات التلقي في "تكسير ركب" لزكريا تامر : المفارقة نموذجا. المجلة الأردنية في اللغة العربية و آدابها،مج. 10، ع. 1، ص ص. 97-120.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-528589

Modern Language Association (MLA)

الزيود، عبد الباسط محمد محمود. جماليات التلقي في "تكسير ركب" لزكريا تامر : المفارقة نموذجا. المجلة الأردنية في اللغة العربية و آدابها مج. 10، ع. 1 (كانون الثاني 2014)، ص ص. 97-120.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-528589

American Medical Association (AMA)

الزيود، عبد الباسط محمد محمود. جماليات التلقي في "تكسير ركب" لزكريا تامر : المفارقة نموذجا. المجلة الأردنية في اللغة العربية و آدابها. 2014. مج. 10، ع. 1، ص ص. 97-120.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-528589

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-528589