أثر برنامج إرشاد جمعي مستند إلى نظرية ساتير في تحسين نوعية الحياة الزوجية لدى عينة من الزوجات اللواتي يعانين من انخفاض الرضا الزواجي

Other Title(s)

The impact of group counseling program based on satir theory in enhancing marital quality

Time cited in Arcif : 
1

Joint Authors

المشاقبة، أماني رضوان يوسف
غيث، سعاد منصور محمود

Source

المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية

Issue

Vol. 8, Issue 2 (31 Aug. 2015), pp.261-282, 22 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2015-08-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

22

Main Subjects

Psychology
Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة الحالية إلى فحص أثر برنامج إرشادي يستند إلى نظرية ساتير في تحسين نوعية الحياة الزوجية لدى عينة من الزوجات اللواتي يعانين من انخفاض الرضا الزواجي، بلغ عددهن (16) سيدة تم اختيارهن من مركز التوعية و الإرشاد الأسري في منطقة الزرقاء الجديدة، و تم تقسيم المشاركات عشوائيا إلى مجموعتين : الأولى (تجريبية) و الثانية (ضابطة) تضم كل واحدة منهما 8 سيدات.

قامت الباحثتان بتطوير أداتين : واحدة لقياس الرضا الزواجي و الثانية لقياس نوعية الحياة الزوجية، و تم تطبيق المقياس الثاني على ُ المشاركات في الدراسة قبل و بعد تنفي بق البرنامج الإرشادي البرنامج الإرشادي الجمعي الذي تم تطويره بالاستناد إلى نظرية ساتير، طبق تحكيمه على مدار (15) جلسة بواقع جلستين أسبوعيا و لمدة ساعة و نصف.

و قد أشارت نتائج تحليل التباين المشترك (ANCOVA) إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (> α 0.05( بين أفراد المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة على مقياس الدراسة (نوعية الحياة الزوجية)، و ذلك لصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي، مما يشير إلى وجود أثر للبرنامج في تحسين نوعية الحياة الزوجية للمشاركات فيه.

Abstract EN

The purpose of this study was to examine the impact of a group counseling program based on Satir theory in enhancing marital quality among a sample of wives suffering from low marital satisfaction.

The participants of the study were (16) wives selected from family counseling centre in Al Zarqa.

They were randomly distributed to two groups: experimental group (8 wives), and control group (8 wives).

In the experimental group, the participants received a group counseling program based on Satir theory which consisted of (15) sessions, two sessions by week.

All the participants in the experimental and control group responded to marital satisfaction scale developed to select the subjects of the study.

Marital quality scale was developed and applied on the participants of the two groups pre and post the implementing of the group counseling program.

In this study, it was hypothesized that the counseling program would be effective in enhancing marital quality among the participants in the experimental group.

The covariance analysis (ANCOVA) revealed significant differences between experimental and control group on marital quality, in favor of the experimental group at (α ≤ 0.05).

American Psychological Association (APA)

غيث، سعاد منصور محمود والمشاقبة، أماني رضوان يوسف. 2015. أثر برنامج إرشاد جمعي مستند إلى نظرية ساتير في تحسين نوعية الحياة الزوجية لدى عينة من الزوجات اللواتي يعانين من انخفاض الرضا الزواجي. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية،مج. 8، ع. 2، ص ص. 261-282.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-577814

Modern Language Association (MLA)

غيث، سعاد منصور محمود والمشاقبة، أماني رضوان يوسف. أثر برنامج إرشاد جمعي مستند إلى نظرية ساتير في تحسين نوعية الحياة الزوجية لدى عينة من الزوجات اللواتي يعانين من انخفاض الرضا الزواجي. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية مج. 8، ع. 2 (2015)، ص ص. 261-282.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-577814

American Medical Association (AMA)

غيث، سعاد منصور محمود والمشاقبة، أماني رضوان يوسف. أثر برنامج إرشاد جمعي مستند إلى نظرية ساتير في تحسين نوعية الحياة الزوجية لدى عينة من الزوجات اللواتي يعانين من انخفاض الرضا الزواجي. المجلة الأردنية للعلوم الاجتماعية. 2015. مج. 8، ع. 2، ص ص. 261-282.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-577814

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 280-282

Record ID

BIM-577814