الموشحات الأندلسية تجسيد فني لواقع مجتمع مرئي

Author

الماجدي، خالد عبد الكاظم عذاري

Source

مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية

Issue

Vol. 39, Issue 2 (30 Jun. 2014), pp.74-92, 19 p.

Publisher

University of Basrah College of Education for Human Sciences

Publication Date

2014-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

19

Main Subjects

Literature

Topics

Abstract AR

يهدف هذا البحث لتقليب موضوعات الموشح و وحدات بنائه و مواكبته للأحداث التي جرت في الأندلس، إذ يرى الباحث أن الوشح لم يقتصر في موضوعاته و وجوده على المرح و اللهو المرتبطين بالغناء, الذي كان أهم أسباب وجوده.

فالوشح بوصفه فنا أندلسيا خالصا يبدو أعمقأثرا في الحياة الأندلسية من هذه السطحية التي ارتبطت به جزافا، و سايرت ذكراه في المحافل النقدية و الأدبية، إذ إنه يكن أن يمثل بما عالجه من موضوعات سياسية، و ما صوره من جوانب اجتماعية، وثيقة رسمية و عدسة تصويرية لما واكبه من أحداث، و ما مر به من مواقف سواء على المستوى السياسي أم الاجتماعي، و هذا ما سنحاول أن نثبته في الصفحات التالية.

Abstract EN

The present research paper aims at tackling the topics of ((Mushah)) , its structnre and its development within the events that happened in Andalus.

The veseavcher believes that ((the mushah)) aloes not concern itself with gaiety and fun which are associated with singing which is in turn one of the causes to its existence.

Mushah as apureAndlusian art has a deeper affection than the superficiality which has associated with it in the critical and literang and a lens thank heips to picture the political and social events that happened at that time whaterer is mentioned above is interaled to be proved in the following pagos

American Psychological Association (APA)

الماجدي، خالد عبد الكاظم عذاري. 2014. الموشحات الأندلسية تجسيد فني لواقع مجتمع مرئي. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية،مج. 39، ع. 2، ص ص. 74-92.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-582562

Modern Language Association (MLA)

الماجدي، خالد عبد الكاظم عذاري. الموشحات الأندلسية تجسيد فني لواقع مجتمع مرئي. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية مج. 39، ع. 2 (2014)، ص ص. 74-92.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-582562

American Medical Association (AMA)

الماجدي، خالد عبد الكاظم عذاري. الموشحات الأندلسية تجسيد فني لواقع مجتمع مرئي. مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية. 2014. مج. 39، ع. 2، ص ص. 74-92.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-582562

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 90-92

Record ID

BIM-582562