أثر برنامج تدريبي لتنمية مهارات التفكير التأملي في دافعية التعلم لدى طلاب السنة التحضيرية في جامعة القصيم-المملكة العربية السعودية

Other Title(s)

The impact of a training program to develop the skills of reflective thinking in learning motivation among male students in the preparatory year at Qassim University-The Kingdom of Saudi Arabia

Time cited in Arcif : 
2

Joint Authors

أبو سليمان، بهجت عبد المجيد
بلعاوي، منذر يوسف فياض

Source

المجلة العربية لتطوير التفوق

Issue

Vol. 6, Issue 10 (30 Jun. 2015), pp.29-50, 22 p.

Publisher

University of Science and Technology Talent Development Center

Publication Date

2015-06-30

Country of Publication

Yemen

No. of Pages

22

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

تأتي هذه الدراسة لتتفحص مدى فعالية برنامج تدريبي يستند إلى مهارات التفكير التأملي على دافعية التعلم لدى طلبة السنة التحضيرية في جامعة القصيم-المملكة العربية السعودية، و ذلك للعام الجامعي 1433-1434 هـ (2012-2013 م).

و قد تم اتباع التصميم التجريبي و إجراء القياس على الطلاب قبل تطبيق البرنامج و بعده.

و اختار الباحثان عينة عشوائية تكونت من (32) طالبا بالمستوى الأول في السنة التحضيرية، شارك منهم (16) طالبا في المجموعة التجريبية و (16) طالبا في المجموعة الضابطة.

و استخدم لجمع البيانات مقياس أعد ليحدد مستوى دافعية التعلم للطلبة في السنة التحضيرية، من خلال ثلاثين فقرة و ذلك بعد أن تم إجراء عمليات الصدق و الثبات لهذا المقياس.

و أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الطلاب على مقياس الدافعية للتعلم تعزى إلى برنامج التدريبي على مهارات التفكير التأملي، حيث ظهر ذلك من خلال نتائج اختبارات (t test) للمقارنة بين متوسطات المجموعتين التجريبية الضابطة في درجاتهم على القياس البعدي، و كانت لصالح المجموعة التجريبية التي خضعت للبرنامج التدريبي على التفكير التأملي.

و بينت نتائج اختبار ت (t test) للمقارنة بين متوسطات المجموعة التجريبية في درجاتها على القياس القلبي و درجاتها على القياس البعدي أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين القياسين لنفس المجموعة التجريبية، و لصالح القياس البعدي.

و قد أعد هذا البحث بدعم مالي من جامعة القصيم-رقم البحث : RR-D-013.

Abstract EN

The present study aims to examine the effectiveness of reflective thinking training program in the learning motivation of Qassim University preparatory year program male students.

The study was conducted at Qassim University, KSA during the 2012-2013 academic year.

The experimental design was followed to execute the purpose of this study by measuring the learning motivation before and after the training program.

A random sample of (32) male students from level one were chosen as well as (16) for the experimental group and (16) for the control group.

Data was collected using survey where students would determine the level of their learning motivation.

The survey was consisted of (30) items, and was tested for reliability and validity.

Results showed that there are a statistical significant differences between the responses of the experimental and control group for the post measuring, these differences came in favor of the experimental group.

Also, a significant statistical differences were noticed between the responses of the pre and post measuring in experimental group, these differences came in favor of the post measuring.

American Psychological Association (APA)

بلعاوي، منذر يوسف فياض وأبو سليمان، بهجت عبد المجيد. 2015. أثر برنامج تدريبي لتنمية مهارات التفكير التأملي في دافعية التعلم لدى طلاب السنة التحضيرية في جامعة القصيم-المملكة العربية السعودية. المجلة العربية لتطوير التفوق،مج. 6، ع. 10، ص ص. 29-50.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-599219

Modern Language Association (MLA)

بلعاوي، منذر يوسف فياض وأبو سليمان، بهجت عبد المجيد. أثر برنامج تدريبي لتنمية مهارات التفكير التأملي في دافعية التعلم لدى طلاب السنة التحضيرية في جامعة القصيم-المملكة العربية السعودية. المجلة العربية لتطوير التفوق مج. 6، ع. 10 (2015)، ص ص. 29-50.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-599219

American Medical Association (AMA)

بلعاوي، منذر يوسف فياض وأبو سليمان، بهجت عبد المجيد. أثر برنامج تدريبي لتنمية مهارات التفكير التأملي في دافعية التعلم لدى طلاب السنة التحضيرية في جامعة القصيم-المملكة العربية السعودية. المجلة العربية لتطوير التفوق. 2015. مج. 6، ع. 10، ص ص. 29-50.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-599219

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 47-50

Record ID

BIM-599219