موقف الملأ من دعوات الأنبياء و الرسل (عليهم الصلاة و السلام)‎ : من خلال القرآن الكريم و كتب التفسير

Author

محل، سالم أحمد

Source

التربية و العلم : مجلة علمية للبحوث التربوية و الإنسانية

Issue

Vol. 20, Issue 2 (30 Jun. 2013), pp.36-62, 27 p.

Publisher

University of Mosul College of Education for Humanities

Publication Date

2013-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

27

Main Subjects

Religion
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

قص علينا القرآن الكريم قصص عدد من الأنبياء و الرسل الذين أرسلهم تعالى إلى أقوامهم فقال تعالى : ((نحن نقص عليك أحسن القصص بما أوحينا إليك هذا القرآن و إن كنت من قبله لمن الغافلين)).

و كان الهدف من إرسال هذا الحشد من الأنبياء و الرسل (عليهم السلام) هو إخراج أقوامهم من الظلمات على النور، من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد، و من الطغيان و الاستبداد و الشر الذي سقطت فيه تلك المجتمعات إلى عالم الخير الذي تتحقق به فكرة استخلاف الإنسان في الأرض الذي تتحقق فيها العدالة و المساواة و الحرية في المجتمع.

Abstract EN

This research tackles the definition of al- mala (people), then talks about its components: owners of the political power whatever its aspect was, then the priests or the men of religion, and then the leaders, noblemen.

administrative.

major merchants and the wealthy persons.

To add, it involves an argument about the characteristics of men of al-mala and then the methods of confronting the missions of prophets (Peace be Upon Them) such as accusing them of lying, practices of magic, and madness.

Their protest on the missions of Prophets (Peace be Upon Tem) is because of the principles involved in their missions like: to believe in Allah, prevent unjust, and help poor and needy persons

American Psychological Association (APA)

محل، سالم أحمد. 2013. موقف الملأ من دعوات الأنبياء و الرسل (عليهم الصلاة و السلام) : من خلال القرآن الكريم و كتب التفسير. التربية و العلم : مجلة علمية للبحوث التربوية و الإنسانية،مج. 20، ع. 2، ص ص. 36-62.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-622256

Modern Language Association (MLA)

محل، سالم أحمد. موقف الملأ من دعوات الأنبياء و الرسل (عليهم الصلاة و السلام) : من خلال القرآن الكريم و كتب التفسير. التربية و العلم : مجلة علمية للبحوث التربوية و الإنسانية مج. 20، ع. 2 (حزيران 2013)، ص ص. 36-62.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-622256

American Medical Association (AMA)

محل، سالم أحمد. موقف الملأ من دعوات الأنبياء و الرسل (عليهم الصلاة و السلام) : من خلال القرآن الكريم و كتب التفسير. التربية و العلم : مجلة علمية للبحوث التربوية و الإنسانية. 2013. مج. 20، ع. 2، ص ص. 36-62.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-622256

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية ص. 56-62

Record ID

BIM-622256