أثر تغيير صاحب العمل على الالتزامات السابقة

Other Title(s)

Liability of new employers for the obligations of former employer under labour contract

Joint Authors

المنصور، أنيس منصور خالد
العويدي، أحمد علي خليف
العلاوين، كمال عبد الرحيم

Source

المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية

Issue

Vol. 6, Issue 4 (31 Oct. 2014), pp.91-124, 34 p.

Publisher

Mutah University Deanship of Academic Research

Publication Date

2014-10-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

34

Main Subjects

Law

Topics

Abstract AR

يعتبر عقد العمل من أهم العقود، لأبعاده الاقتصادية و الاجتماعية، و استقرار و استمرار هذا العقد يعني توفير الطمأنينة و الاستقرار للعامل و لأسرته، و بالتالي استقرار المجتمع، و توفير الحياة الكريمة لأفراده.

قد يتغير صاحب العمل بسبب بيع المشروع، أو المؤسسة، أو الشركة، أو المنشأة، إلى المشتري، أو انتقاله بالميراث أو دمج المؤسسة، أو لأي سبب آخر، و قد عالج المشرع الأردني هذه الحالة في المادة (١٦) من قانون العمل الأردني، و ذلك ليحافظ على حقوق العمال، و بقاء عقودهم، و التزام صاحب العمل الجديد بحقوقهم السابقة على التغيير.

لقد تناولنا في هذا البحث، مفهوم صاحب العمل الجديد، و الحالات التي يتغير فيها صاحب العمل، و مدى التزام صاحب العمل الجديد، و أساس و شروط هذا الالتزام، و قد توصلنا إلى كثير من الملاحظات، و تبين لنا الكثير من القصور في نص المادة (١٦) من قانون العمل الأردني، و أوصينا بعدة تعديلات على هذا النص لكي يحقق الغاية التي و جد من أجلها.

Abstract EN

The employment contract is considered one of the most important contracts in terms of economic and social circumstances.

The stability of this contract means to to provide reassurance and stability to the worker and his family, and the stability of society and provide a decent life for its members.

The employer may change due to the sale of the project or company or due to the merger of company or any other reason.

The Jordanian legislator deals with this case in article 16 of the Jordanian labor law which keeps the workers' rights and the survival of their contracts and the commitment of the new employer regarding their rights prior to the change.

This research deals with the concept of the new employer and situations in which the employer will be changed, the commitment of the new employer and the basis and the terms of this commitment.

We recommended several amendments to article 16 of Jordan labor Law in order to achieve the purpose for which it was formulate for it.

American Psychological Association (APA)

العويدي، أحمد علي خليف والمنصور، أنيس منصور خالد والعلاوين، كمال عبد الرحيم. 2014. أثر تغيير صاحب العمل على الالتزامات السابقة. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية،مج. 6، ع. 4، ص ص. 91-124.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-623156

Modern Language Association (MLA)

العويدي، أحمد علي خليف....[و آخرون]. أثر تغيير صاحب العمل على الالتزامات السابقة. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية مج. 6، ع. 4 (تشرين الأول 2014)، ص ص. 91-124.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-623156

American Medical Association (AMA)

العويدي، أحمد علي خليف والمنصور، أنيس منصور خالد والعلاوين، كمال عبد الرحيم. أثر تغيير صاحب العمل على الالتزامات السابقة. المجلة الأردنية في القانون و العلوم السياسية. 2014. مج. 6، ع. 4، ص ص. 91-124.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-623156

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-623156