أحكام الحجز التنفيذي على العقار و بيعه بالمزاد العلني في قانون التنفيذ الأردني

Other Title(s)

Executive seizure of immovable property and selling it at auction

Time cited in Arcif : 
2

Source

مجلة جامعة الملك سعود : الحقوق و العلوم السياسية

Issue

Vol. 26, Issue 2 (31 Dec. 2014), pp.269-317, 49 p.

Publisher

King Saud University College of Law and Political Sciences

Publication Date

2014-12-31

Country of Publication

Saudi Arabia

No. of Pages

49

Main Subjects

Law

Topics

Abstract AR

تناولت هذه الدراسة أحكام الحجز التنفيذي على العقار و بيعه بالمزاد العلني، فحجز العقار هو أول خطوة تسبق عملية بيع العقار بالمزاد العلني يقدم بطلب من قبل المحكوم له في محضر التنفيذ لدى دائرة التنفيذ المختصة، يعقبه صدور قرار من رئيس التنفيذ بإيقاع الحجز على العقار و تسطير كتاب حجز إلى دائرة تسجيل الأراضي و بعد أن يتم وضع إشارة الحجز يتم إخطار المحكوم عليه إخطارا تنفيذيا لتأدية الدين و توابعه و ذلك خلال سبعة أيام تلي تاريخ الإخطار، و بانتهاء مدة الإخطار تشرع دائرة التنفيذ بوضع اليد على العقار.

و بعد أن يتم تبليغ المحكوم عليه الإخطار التنفيذي يبيع الأموال غير المنقولة و انقضاء المدة القانونية دون دفع الدين تباشر دائرة التنفيذ إجراءات بيع العقار بالمزاد العلني بناء على طلب من الدائن و قرار يصدر من رئيس التنفيذ بهذا الشأن، ليباشر مأمور التنفيذ إجراءات المزايدة وفق الأصول القانونية الواردة في قانون التنفيذ و وفقا للتسلسل القانوني حتى الوصول إلى الإحالة المؤقتة و القطعية و تسجيل العقار موضوع التنفيذ باسم المحال عليه.

و قد بينت هذه الدراسة آثار بيع المال غير المنقول بالمزاد العلني، سواء من خلال المحال عليه أو في مواجهه المشتري المتخلف عن الدفع أو في مواجهه المدين.

Abstract EN

This study tackles the provisions of executive seizure of immovable property and selling it at auction.

The seizure is the first step that precedes the sale, and then a decision is issued by the head of the execution department at the competent court.

The lands and survey department is notified by such a decision.

The sentenced will also be notified to give him a chance to settle his debt.

If the prescribed time stipulated in the law has passed without settling the debt, the department of execution will start the procedures to sell the property at an auction.

The study explained the effects of such a sale in regards to the transferee, the buyer who failed to pay the prescribed amount or the debtor.

American Psychological Association (APA)

المنصور، أنيس منصور خالد والبنيان، أحمد عواد. 2014. أحكام الحجز التنفيذي على العقار و بيعه بالمزاد العلني في قانون التنفيذ الأردني. مجلة جامعة الملك سعود : الحقوق و العلوم السياسية،مج. 26، ع. 2، ص ص. 269-317.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-642772

Modern Language Association (MLA)

المنصور، أنيس منصور خالد والبنيان، أحمد عواد. أحكام الحجز التنفيذي على العقار و بيعه بالمزاد العلني في قانون التنفيذ الأردني. مجلة جامعة الملك سعود : الحقوق و العلوم السياسية مج. 26، ع. 2 (2014)، ص ص. 269-317.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-642772

American Medical Association (AMA)

المنصور، أنيس منصور خالد والبنيان، أحمد عواد. أحكام الحجز التنفيذي على العقار و بيعه بالمزاد العلني في قانون التنفيذ الأردني. مجلة جامعة الملك سعود : الحقوق و العلوم السياسية. 2014. مج. 26، ع. 2، ص ص. 269-317.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-642772

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-642772