العلاقة بين كل من التوجه بالتفاعل مع العميل و تمكينه من المشاركة في تنمية و المنتجات الجديدة و بين الأداء الربحي للعميل : دراسة تطبيقية على شركات المنتجات الغذائية في مصر

Other Title(s)

The relationship between customer-interaction orientation, customer empowerment in new product development and customer profit performance : an empirical study on Egyptian food

Time cited in Arcif : 
5

Author

جيهان عبد المنعم رجب

Source

المجلة العربية للعلوم الإدارية

Issue

Vol. 21, Issue 2 (31 May. 2014), pp.201-250, 50 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2014-05-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

50

Main Subjects

Economics & Business Administration

Topics

Abstract AR

أدت التغيرات التي حدثت في الاونة الاخيرة في الأسواق إلى الاهتمام المتزايد بمشاركة العميل في عمليات تطوير المنتجات الجديدة.

و نظرا للطبيعة الخاصة التي تميز قطاع الصناعات الغذائية و المتمثلة في طلب العملاء المتزايد لخيارات أكثر صحية، و نكهات فريدة، و سهولة في التعبئة و التغليف، فإن تمكين العملاء من خلال مشاركتهم في عملية تطوير المنتجات الجديدة هو على جانب كبير من الاهمية، كما تعد هذه المشاركة أساسية للحفاظ على رضا العملاء و ولائهم، و الاستجابة السريعة الدقيقة لحاجاتهم و رغباتهم.

قدمت الباحثة في هذا البحث إطارا لدراسة العلاقة بين التوجه بالتفاعل مع العميل و استجابته.

و استخدمت اربعة سيناريوهات افتراضية من تمكين العميل من المشاركة باستخدام التصميم البحثي 2×2.

و قد اظهرت نتائج البحث جودة النموذج المقترح.

و أوصى البحث بضرورة تبني شركات الأغذية استراتيجية التوجه بالتفاعل مع العميل، و تمكينه من المشاركة عن طريق تقديم الافكار و اختيارها، مما يساعد على نجاح تلك الشركات و تحقيق ميزة تنافسية لها.

Abstract EN

Recent changes in the marketplace have resulted in increased interest in consumer’s participation in the process of new product development.

Because of the special nature that characterizes the food industry sector as reflected in increased customer demand for healthier product alternatives, unique tastes, and more convenient packaging, customer empowerment through his/her participation in the process of new product development becomes extremely important.

It is considered essential for maintaining customer satisfaction and loyalty.

It also enables food companies to respond quickly to customers’ needs and wants.

The researcher proposed a framework that relates company orientation by customer interaction and customer response, usinga 2X2 Factorial design to test whether the proposed model and the results indicate a high goodness of fit.

It is recommended that food companies should adopt customers’ empowerment in order to generate and select ideas that help achieve competitive advantage and success.

American Psychological Association (APA)

جيهان عبد المنعم رجب. 2014. العلاقة بين كل من التوجه بالتفاعل مع العميل و تمكينه من المشاركة في تنمية و المنتجات الجديدة و بين الأداء الربحي للعميل : دراسة تطبيقية على شركات المنتجات الغذائية في مصر. المجلة العربية للعلوم الإدارية،مج. 21، ع. 2، ص ص. 201-250.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-643611

Modern Language Association (MLA)

جيهان عبد المنعم رجب. العلاقة بين كل من التوجه بالتفاعل مع العميل و تمكينه من المشاركة في تنمية و المنتجات الجديدة و بين الأداء الربحي للعميل : دراسة تطبيقية على شركات المنتجات الغذائية في مصر. المجلة العربية للعلوم الإدارية مج. 21، ع. 2 ( أيار 2014)، ص ص. 201-250.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-643611

American Medical Association (AMA)

جيهان عبد المنعم رجب. العلاقة بين كل من التوجه بالتفاعل مع العميل و تمكينه من المشاركة في تنمية و المنتجات الجديدة و بين الأداء الربحي للعميل : دراسة تطبيقية على شركات المنتجات الغذائية في مصر. المجلة العربية للعلوم الإدارية. 2014. مج. 21، ع. 2، ص ص. 201-250.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-643611

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 247-250

Record ID

BIM-643611