تأثير ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد على أداء المنظمة : دراسة تطبيقية على قطاع الصناعات الدوائية بجمهورية مصر العربية

Other Title(s)

The impact of lean production policy practices : On company performance an empirical study on pharmaceutical industries sector in Egypt

Time cited in Arcif : 
2

Author

شاهين، محمد سعد

Source

المجلة العربية للعلوم الإدارية

Issue

Vol. 20, Issue 2 (31 May. 2013), pp.223-253, 31 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2013-05-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

31

Main Subjects

Economics & Business Administration
General Management

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى تقييم أثر ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد المرتبطة بالموردين، المشترين، و الداخلية على أداء المنظمة.

و في سبيل الوصول لهذا الهدف تم تطوير ثلاثة فروض للدراسة، الأول منها يتضمن أن ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد المرتبطة بالموردين تؤثر في أداء المنظمة بصورة إيجابية.

الثاني منها يشير إلى أن ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد المرتبطة بالمشترين تؤثر في أداء المنظمة بصورة إيجابية، و الثالث منها يتضمن أن ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد الداخلية تؤثر في أداء المنظمة بصورة إيجابية.

و قد طبقت هذه الدراسة على شركات الصناعات الدوائية بجمهورية مصر العربية، و من خلال الحصر الشامل لتلك الشركات تم تجميع البيانات الأولية التي تخدم غرض الدراسة من خلال قائمة للاستقصاء، و من خلال مقياس ألفا کرونباخ تم التأكد من مصداقية قائمة الاستقصاء، و باستخدام أسلوب التحليل العاملي ثبتت الصلاحية الداخلية لمحتويات قائمة الاستقصاء، و بتطبيق الانحدار الخطي المتعدد ثبتت معنوية و طردية العلاقة بين ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد المرتبطة بالمشترين و الداخلية و أداء المنظمة.

Abstract EN

The purpose of this study is to assess the impact of lean production policy practices related to suppliers, buyers, and the internal environment on company performance.

To reach this purpose, three different hypothesis have been developed, the first one implies that adopting lean production policy practices related to suppliers will improve company performance, the second one implies that adopting lean production policy practices related to buyers will improve company performance, and the third one implies that adopting lean production policy practices internally will improve company performance.

Industrial pharmaceutical companies in Egypt are the field of applying this study.

Through a survey of these companies, we have gathered the required primary data using a questionnaire.

To insure reliability, the questionnaire has been tested using Cronbachs Alpha, and factor analysis has been used to test the internal validity of questionnaire contents.

Finally, using multiple regression, we conclude that there is a significant and positive relationship between lean production policy practices related to buyers and the internal environment and company performance

American Psychological Association (APA)

شاهين، محمد سعد. 2013. تأثير ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد على أداء المنظمة : دراسة تطبيقية على قطاع الصناعات الدوائية بجمهورية مصر العربية. المجلة العربية للعلوم الإدارية،مج. 20، ع. 2، ص ص. 223-253.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644102

Modern Language Association (MLA)

شاهين، محمد سعد. تأثير ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد على أداء المنظمة : دراسة تطبيقية على قطاع الصناعات الدوائية بجمهورية مصر العربية. المجلة العربية للعلوم الإدارية مج. 20، ع. 2 (أيار 2013)، ص ص. 223-253.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644102

American Medical Association (AMA)

شاهين، محمد سعد. تأثير ممارسات سياسة الإنتاج الخالي من الفاقد على أداء المنظمة : دراسة تطبيقية على قطاع الصناعات الدوائية بجمهورية مصر العربية. المجلة العربية للعلوم الإدارية. 2013. مج. 20، ع. 2، ص ص. 223-253.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644102

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 249-252

Record ID

BIM-644102