مستوى الصحة التنظيمية في التربية الخاصة في عمان من وجهة نظر المعلمين

Other Title(s)

The level of organizational health in special education schools in Amman from teachers’point of view

Time cited in Arcif : 
8

Author

الشريفي، عباس عبد مهدي

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 28, Issue 109 (31 Dec. 2013), pp.145-190, 46 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2013-12-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

46

Main Subjects

Special Education
Educational Leadership and Foundations

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الصحة التنظيمية في مدارس التربية الخاصة في عمان من وجهة نظر المعلمين، و فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ a) تعزى لمتغيرات الجنس و المؤهل العلمي و الخبرة.

تكونت عينة الدراسة من (100) معلم و معلمة، تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية.

و استخدمت استبانة الصحة التنظيمية لجمع البيانات، بعد التأكد من صدقها و ثباتها.

توصلت الدراسة إلى النتائج الاتية : -كان مستوى الصحة التنظيمية في مدارس التربية الخاصة في عمان من وجهة نظر المعلمين مرتفعا.

- لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.0 ≥ a) بين المتوسطات الحسابية لمستوى الصحة التنظيمية في مدارس التربية الخاصة في عمان تعزى لمتغير جنس المعلم، و كذلك بالنسبة لمتغير المؤهل العلمي للمعلم باستثناء بعد "التأكيد الأكاديمي".

-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ a) في مستوى الصحة التنظيمية في مدارس التربية الخاصة في عمان تعزى لمتغير خبرة المعلم باستثناء بعدي "المبادأة بالعمل" و "الروح المعنوية".

و من بين التوصيات التي تمخضت عن نتائج الدراسة : -تعزيز المستوى المرتفع للصحة التنظيمية في مدارس التربية الخاصة في عمان، من خلال تشجيع جميع العاملين فيها و مكافأتهم على جهودهم.

-إجراء دراسة مماثلة على المدارس الأساسية و الثانوية، تتناول متغيرات أخرى مثل : السلطة المشرفة على المدارس، و الحالة الاجتماعية للمعلم، و الدورات التدريبية التي شارك فيها المعلمون.

Abstract EN

This study aims at exploring the level of organizational health in special education schools in Amman, from teachers’ point of view, and if there were significant differences at (a ^ 0.05) attributed to gender, academic qualification and experience variables.

The sample of the study consisted of (100) male and female teachers, who were drawn from the population of study by using stratified random sample method.

The Organizational Health Inventory (OHI) was used to collect data.

Validity and reliability of the tool were found.

The findings of the study were : -The level of organizational health in special education schools was high.

-There were no significant differences at (a ^ 0.05) between the means of organizational health level in special education schools in Amman attributed to gender, or academic qualification variable of teachers, except “Academic Emphasis” dimension, or to the experience variable of teachers, except “Initiating Structure”, and “Morale” dimensions.

Recommendations include : Reinforcing the high level of organizational health in special education schools in Amman by encouraging ad rewarding all the employees for their efforts.

Conducting a similar study on basic and secondary school levels, focusing on other variables like : the supervising authority on schools, the social status of teachers and training courses that teachers participated in.

American Psychological Association (APA)

الشريفي، عباس عبد مهدي. 2013. مستوى الصحة التنظيمية في التربية الخاصة في عمان من وجهة نظر المعلمين. المجلة التربوية،مج. 28، ع. 109، ص ص. 145-190.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644567

Modern Language Association (MLA)

الشريفي، عباس عبد مهدي. مستوى الصحة التنظيمية في التربية الخاصة في عمان من وجهة نظر المعلمين. المجلة التربوية مج. 28، ع. 109 (كانون الأول 2013)، ص ص. 145-190.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644567

American Medical Association (AMA)

الشريفي، عباس عبد مهدي. مستوى الصحة التنظيمية في التربية الخاصة في عمان من وجهة نظر المعلمين. المجلة التربوية. 2013. مج. 28، ع. 109، ص ص. 145-190.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644567

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 186-190

Record ID

BIM-644567