دور الإدارة المدرسية في إدارة الوقت في المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة

Other Title(s)

The role of school administration in time management government males schools in al-Madinah al-Munawwarah region

Time cited in Arcif : 
1

Author

الغامدي، علي بن محمد زهيد

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 27, Issue 105 (31 Dec. 2012), pp.185-236, 52 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2012-12-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

52

Main Subjects

Educational Leadership and Foundations

Topics

Abstract AR

جاءت هذه الدراسة للتعرف على دور الإدارة المدرسية في إدارة الوقت في المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة، و الوقوف على المجالات التي تستحوذ على الجزء الأكبر من وقتهم ( الإدارية، و الفنية، و الإنسانية)، و معرفة نظر المديرين أنفسهم ؛ وفقا لمتغيرات الدراسة، الخبرة، و المؤهل العلمي، و المرحلة الدراسية.

و كان من أبرز النتائج التي توصلت لها الدراسة أن أكثر أدوار المدرسية ممارسة في المجال الإداري يتمثل في متابعة دوام المعلمين يوميا، و أكثرها ممارسة في المجال الفني يتمثل في متابعة سير التدريس وفق برامج الدرس اليومي، كما يظهر أكثر الأدوار ممارسة في المجال الإنساني أن مدير المدرسة لا يجد غضاضة في اختلاف الاخرين معه في وجهات النظر.

كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين اراء أفراد عينة الدراسة حول مظاهر إدارة الوقت لدي مديري المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة تبعا لمتغير الخبرة العملية ؛ و أن المديرين باختلاف سنوات خبرتهم يختلفون في ارائهم حول إدارة الوقت في المجالات الإدارية و الفنية و الإنسانية و اتضح أن هذه الفروق لصالح المديرين الذين تتراوح خبرتهم العلمية ما بين 16 سنة فأكثر.

كما ظهر أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين اراء أفراد عينة الدراسة حول مجالات إدارة الوقت لدي مديري المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة تبعا لمتغير المؤهل العلمي ؛ و أن المديرين باختلاف مؤهلاتهم يتفقون في ارائهم حول مظاهرة إدارة الوقت في المجالات الإدارية و الفنية و الإنسانية، كما اتضح أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين اراء أفراد عينة الدراسة حول مجالات إدارة الوقت لدي مديري المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة تبعا لمتغير المرحلة (ابتدائي، متوسط، ثانوي) ؛ و اتضح أن هذه الفروق لصالح المديرين الذين يعملون في المرحلة الثانوية.

Abstract EN

This research comes as an attempt to explore the role of the school administration in managing time in government males schools in Al-Madinah Al-Munawwarah region of the Kingdom of Saudi Arabia and to explore the aspects that consume most of their time (technical, administrative and human) and to see if there are some statistically significant differences with respect to the ways they manage time according to the viewpoints of school principals attributed to the research variables : experience, academic qualification and study level.

-Some of the most outstanding findings of this research reveal that daily follow-up of teachers’ attendance is the most glaring activity of the school administration.

With respect to the technical aspect, the greatest activity is the daily follow-up of the process of teaching in line with the daily school program.

As for the human aspect, the most glaring activity is that the school principal does not find anything wrong in others differing with him in his points of view.

-There are statistically significant differences of (0.05) regarding the manifestations of time management by principals based on the working experience variable.

There are no statistically significant differences of (0.05) between the opinions of the members of the research sample regarding the manifestations of time management by principals based on the academic qualification.

-There are also statistically significant differences of (0.05) based on the study level variable (primary, intermediate and secondary) in favour of those principals working in secondary schools.

-Results arc discussed and recommendations arc cited.

American Psychological Association (APA)

الغامدي، علي بن محمد زهيد. 2012. دور الإدارة المدرسية في إدارة الوقت في المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة. المجلة التربوية،مج. 27، ع. 105، ص ص. 185-236.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644589

Modern Language Association (MLA)

الغامدي، علي بن محمد زهيد. دور الإدارة المدرسية في إدارة الوقت في المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة. المجلة التربوية مج. 27، ع. 105 (كانون الأول 2012)، ص ص. 185-236.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644589

American Medical Association (AMA)

الغامدي، علي بن محمد زهيد. دور الإدارة المدرسية في إدارة الوقت في المدارس الحكومية للبنين بالمدينة المنورة. المجلة التربوية. 2012. مج. 27، ع. 105، ص ص. 185-236.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-644589

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 231-236

Record ID

BIM-644589