التباين المكاني لحالات الطلاق في محافظات المملكة الأردنية الهاشمية (2000-2011)‎ : دراسة تحليلية لعينة من المطلقات في محافظة إربد

Other Title(s)

Spatial differentiation between divorce cases in Jordan : an analytical study for a sample of divorced women in Irbid

Joint Authors

هياجنة، بدرية
الدويكات، قاسم محمد

Source

مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب

Issue

Vol. 11, Issue 2ب (31 Dec. 2014), pp.1041-1086, 46 p.

Publisher

Association of Arab universities The Scientific Society of Faculties of Arts

Publication Date

2014-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

46

Main Subjects

History and Geography
Sociology and Anthropology and Social Work

Topics

Abstract AR

يهدف البحث إلى بيان التوزيع الجغرافي لحالات الطلاق في محافظات المملكة الأردنية الهاشمية، و كذلك تطورها الزمني في الفترة بين عامي 2000 و 2011.

كما تهدف إلى التعرف على أهم العوامل الديموغرافية و الاجتماعية و الاقتصادية التي تؤدي إلى وقوع الطلاق في الأردن.

و استمد البحث بياناته من استبيان وزع على عينة عشوائية بسيطة قوامها 272 سيدة مطلقة من المطلقات الأردنيات المسجلات في مجمع المحاكم الشرعية في مدينة اربد.

و قد اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي في معالجة البيانات كميا باستخدام حزمة التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS).

كشفت نتائج البحث تباين ظاهرة الطلاق بين محافظات المملكة، و تزايدها في إقليم الوسط بشكل ملحوظ عنها في إقليمي الشمال و الجنوب.

كما أظهرت نتائج البحث أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين المتغيرات الاقتصادية و الديموغرافية و الاجتماعية و تباين توزيع حالات الطلاق في الأردن بين المجتمعات الحضرية و المجتمعات الريفية.

و أظهر البحث أن محافظتي العقبة و العاصمة تحتلان المرتبة الأولى و الثانية على التوالي في ارتفاع نسب الطلاق من نسب الزواج، في حين انخفضت النسبة في محافظتي عجلون و الطفيلة.

Abstract EN

The research aims to reveal the pattern of spatial distribution of divorce cases in the governorates of Jordan, as well as the chronology in the period between 2000 and 2011.

It also aims to identify the most important demographic, social and economic factors, which lead to divorce.

Search data derived from questionnaires distributed to a simple random sample of 272 divorced lady, enrolled in Islamic courts complex in the city of Irbid.

Descriptive analytical method has been utilized to analyze data using statistical analysis package for social sciences.

Results showed contrast between the provinces of the Kingdom, in the phenomenon of divorce.

Increasing in the middle province compaired to the North and South.

Results also showed their is no correlation between some of the economic, demographic, and social variables and the distribution of divorce cases, especialy between urban and rural communities.

Research has shown that the provinces of Aqaba and Amman ccupied the first and second rankes respectively in the high rate of divorce of total marriages, while it decreased in the provinces of Ajloun and Tafila.

American Psychological Association (APA)

الدويكات، قاسم محمد وهياجنة، بدرية. 2014. التباين المكاني لحالات الطلاق في محافظات المملكة الأردنية الهاشمية (2000-2011) : دراسة تحليلية لعينة من المطلقات في محافظة إربد. مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب،مج. 11، ع. 2ب، ص ص. 1041-1086.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-646873

Modern Language Association (MLA)

الدويكات، قاسم محمد وهياجنة، بدرية. التباين المكاني لحالات الطلاق في محافظات المملكة الأردنية الهاشمية (2000-2011) : دراسة تحليلية لعينة من المطلقات في محافظة إربد. مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب مج. 11، ع. 2ب (2014)، ص ص. 1041-1086.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-646873

American Medical Association (AMA)

الدويكات، قاسم محمد وهياجنة، بدرية. التباين المكاني لحالات الطلاق في محافظات المملكة الأردنية الهاشمية (2000-2011) : دراسة تحليلية لعينة من المطلقات في محافظة إربد. مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب. 2014. مج. 11، ع. 2ب، ص ص. 1041-1086.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-646873

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-646873