دراسة أثر مستوى تكامل سلسلة التوريد في الأداء التشغيلي و الدور المعدل لعدم التأكد البيئي لدى الشركات العاملة في مدينة الملك عبد الله بن الحسين الصناعية

Other Title(s)

Study of the effect of supply chain integration level on operational performance and the moderating role of environmental uncertainty : an applied study in manufacturing companies at king Abdullah II Ibn al-Hussein Industrial City

Time cited in Arcif : 
4

Author

أبو زيد، محمد خير سليم

Source

المجلة الأردنية في إدارة الأعمال

Issue

Vol. 12, Issue 1 (31 Mar. 2016), pp.165-186, 22 p.

Publisher

University of Jordan Deanship of Academic Research (DAR)

Publication Date

2016-03-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

22

Main Subjects

Business Administration

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى بحث أثر مستوى تكامل سلسلة التوريد في الأداء التشغيلي استنادا إلى نظرية المقدرات و المنظور المستند للمورد الممتد، و دراسة الدور المعدل لعدم التأكد البيئي طبقا للنظرية الموقفية.

و في ضوء الدراسات السابقة تم تطوير أداة الدراسة لغرض جمع البيانات من مفردات عينة الدراسة، و قد طبقت الدراسة على عينة قوامها (158) شركة صناعية عاملة في مدينة الملك عبداﷲ الثاني ابن الحسين الصناعية.

و تم استخدام عددا من الأساليب الإحصائية لاختبار الفرضيات منها : الانحدار البسيط، و اختبار Chow.

و توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمهما : • وجود أثر لمستوى التكامل الداخلي، و مستوى التكامل الداخلي و مع المورد، و مستوى التكامل الداخلي و مع المستهلك، و التكامل الكلي في الأداء التشغيلي، إذ أكدت النتائج أن التوسع في التكامل الداخلي نحو التكامل الخارجي يسهم في زيادة الأداء التشغيلي.

يعدل عدم التأكد المرتبط بالتوريد و بالتكنولوجيا أثر مستوى تكامل سلسلة التوريد في الأداء التشغيلي، في حين لم يعدل عدم التأكد المرتبط بالطلب الأثر.

و بناء على نتائج الدراسة قام الباحث بصياغة عدد من التوصيات من أهمها : العمل على توظيف تكنولوجيا المعلومات و الاتصالات داخل المنظمة و خارجها و التأكيد على جودة العلاقة بين أطراف سلسلة التوريد.

Abstract EN

The purpose of this research was to examine the impact of supply chain integration level on operational performance based on organizational capabilities and extended-resource-based-view.

Furthermore, this research empirically investigated the moderating role of environmental uncertainty from contingency theory perspective.

Data was collected through self–administrated questionnaire that was distributed among manufacturing companies in King Abdullah II Ibn Al-Hussein Industrial City.

Total of (158) questionnaires were valid for analysis.

Simple regression and Chow tests were used to analyze the collected data.

Several significant findings were outlined in this research as follows: - There is an effect of internal integration, internal integration with the supplier, internal integration with the customer and total integration on operational performance.

Results confirmed that the expansion of integration from internal to external increases the operational performance.

- Both supply and technology uncertainty moderate the effect of supply chain integration level on operational performance.

However, demand uncertainty does not moderate such effect.

Based on these findings, several recommendations were developed.

The most significant of these recommendations are to deploy information and communication technology (ICT) in the internal and external of organizations and enhance the relationship quality among the supply chain members.

American Psychological Association (APA)

أبو زيد، محمد خير سليم. 2016. دراسة أثر مستوى تكامل سلسلة التوريد في الأداء التشغيلي و الدور المعدل لعدم التأكد البيئي لدى الشركات العاملة في مدينة الملك عبد الله بن الحسين الصناعية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال،مج. 12، ع. 1، ص ص. 165-186.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-647507

Modern Language Association (MLA)

أبو زيد، محمد خير سليم. دراسة أثر مستوى تكامل سلسلة التوريد في الأداء التشغيلي و الدور المعدل لعدم التأكد البيئي لدى الشركات العاملة في مدينة الملك عبد الله بن الحسين الصناعية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال مج. 12، ع. 1 (2016)، ص ص. 165-186.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-647507

American Medical Association (AMA)

أبو زيد، محمد خير سليم. دراسة أثر مستوى تكامل سلسلة التوريد في الأداء التشغيلي و الدور المعدل لعدم التأكد البيئي لدى الشركات العاملة في مدينة الملك عبد الله بن الحسين الصناعية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال. 2016. مج. 12، ع. 1، ص ص. 165-186.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-647507

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 181-185

Record ID

BIM-647507