الأساليب الإقناعية و الأشكال الصحفية للخطاب الديني في الصحافة الأردنية اليومية : دراسة تحليلية

Time cited in Arcif : 
5

Author

أبو غزلة، محمد عقلة

Source

المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية

Issue

Vol. 10, Issue 4 (31 Dec. 2014), pp.373-393, 21 p.

Publisher

Al al-Bayt University Deanship of Academic Research

Publication Date

2014-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

21

Main Subjects

Media and Communication
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الأسالیب الإقناعية و الأشكال الصحفیة في الصحافة الأردنیة الیومیة، و استخدم الباحث لتحقیق هذه الغایة المنهج الوصفي، حیث أجریت الدراسة في إطار منهج المسح بالعینة للخطاب الدیني المنشور بالصحف الأردنیة الیومیة و هي (الرأي-الدستور-الغد) و الذي تتضمنه الصفحة الدینیة التي تصدر بصورة أسبوعیة (كل یوم جمعة)، و كانت أداة الدراسة هي تحلیل المضمون.

و من النتائج التي تم التوصل إلیها : أولا : تبین في الأسالیب الإقناعیة المستخدمة لنشر مضامین الخطاب الدیني، أن الأسلوب المختلط هو الأسلوب المفضل عند الصحف الثلاث.

ثانیـا : تبين أن شكل المقال هو الشكل الصحفي الأكثر و الأوسع استخداما في نشر و أهداف الخطاب الدیني في الصحف الیومیة الثلاث.

ثالثا : قلة الدراسات و البحوث المنشورة في الصفحات الدینیة.

رابعا : ضعف التوظیف لشكل الفتاوى و الحدیث المباشر على الرغم من أهمیتهما، فالملاحظ في وسائل الإعلام المرئي توظیفا أكبر لهذین الشكلین، مما یدل على أهمیتهما و قدرتهما على توصیل أفكار و رؤى لجمهور القراء.

Abstract EN

The purpose of this study is to identify persuasive methods and journalistic arts used in the Jordanian daily newspapers.

To that end, the researcher used the descriptive method using sample survey of religious discourse as published in Jordanian daily newspapers (al-Rai, Addoustour and al-Ghad) featured on the Religious Sheet periodically published every Friday morning.

Content analysis was the instrument used in the study.

Some of the results reached are: First among the persuasive methods most preferably used by the three newspapers to present religious discourse content was the mixed method.

Second: the essay the widely used journalistic art in disseminating religious discourse content and objectives in the three newspapers.

Third: dearth of studies introduced on the Religious Sheet.

Fourth: ineffective use of the fatwa and direct speech, despite its importance.

Notably, they are most often used by the visual media indicating their significance and capability to communicate ideas and views more effectively to the public.

American Psychological Association (APA)

أبو غزلة، محمد عقلة. 2014. الأساليب الإقناعية و الأشكال الصحفية للخطاب الديني في الصحافة الأردنية اليومية : دراسة تحليلية. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية،مج. 10، ع. 4، ص ص. 373-393.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-648730

Modern Language Association (MLA)

أبو غزلة، محمد عقلة. الأساليب الإقناعية و الأشكال الصحفية للخطاب الديني في الصحافة الأردنية اليومية : دراسة تحليلية. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية مج. 10، ع. 4 (2014)، ص ص. 373-393.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-648730

American Medical Association (AMA)

أبو غزلة، محمد عقلة. الأساليب الإقناعية و الأشكال الصحفية للخطاب الديني في الصحافة الأردنية اليومية : دراسة تحليلية. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية. 2014. مج. 10، ع. 4، ص ص. 373-393.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-648730

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملحق : ص. 393

Record ID

BIM-648730