تمارين مقترحه للتغلب على صعوبات العزف على آلة العود لدى الطلبة المبتدئين في قسم الموسيقا-جامعة اليرموك

Other Title(s)

Proposed exercises to overcome difficulties in playing oud instrument for beginner students in Music Department-Yarmouk University

Time cited in Arcif : 
3

Author

عبيدات، نضال أحمد عبد الله

Source

المجلة الأردنية للفنون

Issue

Vol. 8, Issue 2 (31 Dec. 2015), pp.123-141, 19 p.

Publisher

Yarmouk University Deanship of Research and Graduate Studies

Publication Date

2015-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

19

Main Subjects

Arts

Abstract AR

يحتل العود مكان الصدارة بين الآلات الموسيقية العربية منذ أقدم العصور، و قد تطورت وظيفة العود و طرق العزف عليه خلال القرن العشرين، ما أدى إلى ظهور تقنيات جديدة في طريقة الأداء، تناولتها معظم مدارس العزف الحديثة على هذه الآلة، و مما لا شك فيه أن الغرب كان سباقا في وضع المناهج التعليمية لتدريس الآلات الموسيقية المختلفة، و قد قام عدد من المهتمين بآلة العود بوضع منهاج محدد لتدريس هذه الآلة في الوطن العربي، و لكن كان من الصعب تطبيقها في البلاد العربية، نظرا لوجود اختلاف في القدرات بين المتعلمين.

و نظرا لعدم وجود منهجية واضحة لتدريس الطلبة المبتدئين العزف على آلة العود في قسم الموسيقى / جامعة اليرموك، فقد جاءت هذه الدراسة بهدف تحديد الصعوبات التي تواجه الطلبة المبتدئين في العزف على آلة العود، و وضع تمارين مقترحة لتذليل تلك الصعوبات لدى هؤلاء الطلبة.

Abstract EN

Occupy Oud the forefront among the Arab musical instruments since ancient times, its methods of playing on Oud was developed during the twentieth century, which led to the appearance of new technologies in the way of performance, it was covered by most of the musical modern schools on Oud, and There is no doubt that the West was the first in putting educational curricula for teaching various musical instruments modes, has a number of interested in coming up with a new curriculum for teaching this instrument in the Arab world, but it was difficult to apply in the Arab country, because of the difference in capabilities between learners.

Due to the lack of a clear methodology for teaching beginners students playing the Oud in the Department of Music / Yarmouk University, this study came in order to identify the difficulties faced by beginner students in playing the Oud, and the development of exercises proposed to overcome these difficulties with these students.

American Psychological Association (APA)

عبيدات، نضال أحمد عبد الله. 2015. تمارين مقترحه للتغلب على صعوبات العزف على آلة العود لدى الطلبة المبتدئين في قسم الموسيقا-جامعة اليرموك. المجلة الأردنية للفنون،مج. 8، ع. 2، ص ص. 123-141.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-655755

Modern Language Association (MLA)

عبيدات، نضال أحمد عبد الله. تمارين مقترحه للتغلب على صعوبات العزف على آلة العود لدى الطلبة المبتدئين في قسم الموسيقا-جامعة اليرموك. المجلة الأردنية للفنون مج. 8، ع. 2 (كانون الأول 2015)، ص ص. 123-141.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-655755

American Medical Association (AMA)

عبيدات، نضال أحمد عبد الله. تمارين مقترحه للتغلب على صعوبات العزف على آلة العود لدى الطلبة المبتدئين في قسم الموسيقا-جامعة اليرموك. المجلة الأردنية للفنون. 2015. مج. 8، ع. 2، ص ص. 123-141.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-655755

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 141

Record ID

BIM-655755