مصطلح الصمت

Other Title(s)

Silence as a term

Time cited in Arcif : 
2

Joint Authors

البياتي، عباس محمد رضا
القطراني، مهدي عبد الأمير مفتن

Source

مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية

Issue

Vol. 1, Issue 24 (31 Dec. 2015), pp.211-223, 13 p.

Publisher

University of Babylon College of Basic Education

Publication Date

2015-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

13

Main Subjects

Arabic language and Literature

Topics

Abstract AR

مصطلح الصمت من المصطلحات التي اتخذت مفاهيم متعددة و متنوعة بحسب الفن الذي تعمل فيه أو المتن الذي تشتغل عليه و بالتالي يصعب ضبط هذا المصطلح و توحيده ليعمل على وفق آليات الجميع.

و من هنا كان لزاما على الباحث في هذا المصطلح أن يعرض آليات هذه الفنون و المتون التي تتعامل مع هذا المصطلح لتسليط الضوء عليه من الأعلى و من ثم محاولة لملمة أطرافه و الخروج برؤية متقاربة متماسكة تستطيع أن تجعل من الصمت مفهوما و مصطلحا قابلا للعمل على مستويات متعددة في مختلف الفنون و المتون الأدبية و غيرها.

لذلك قام عود البحث على أربعة مباحث.

تحديث في المبحث الأول عن الصمت في المعاجم العربية، و في المبحث الثاني عن الصمت في كتب البلاغة و اللغة، و في المبحث الثالث عن الصمت عند الروائيين و المسرحيين، و في المبحث الرابع عن مصطلح الصمت الموحد.

Abstract EN

Silence as a term has different concepts depending on the field in which it appears, accordingly, it is difficult to give it a definition.

For that reason, the researcher is obligated to present the different meanings of this term in different fields, hence, the research consists of four sections, the first presents the meaning of silence according to the Arabic dictionaries.

The second section gives the meaning of silence in the books of eloquence and linguistics.

In the third section, the meaning of silence in literature is given, and finally the fifth section gives an attempt to find a general definition to the term silence.

American Psychological Association (APA)

البياتي، عباس محمد رضا والقطراني، مهدي عبد الأمير مفتن. 2015. مصطلح الصمت. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية،مج. 1، ع. 24، ص ص. 211-223.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-656696

Modern Language Association (MLA)

البياتي، عباس محمد رضا والقطراني، مهدي عبد الأمير مفتن. مصطلح الصمت. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية مج. 1، ع. 24 (كانون الأول 2015)، ص ص. 211-223.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-656696

American Medical Association (AMA)

البياتي، عباس محمد رضا والقطراني، مهدي عبد الأمير مفتن. مصطلح الصمت. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية و الإنسانية. 2015. مج. 1، ع. 24، ص ص. 211-223.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-656696

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش.

Record ID

BIM-656696