أثر هيكل رأس المال على أداء المصارف الأردنية المدرجة في بورصة عمان للأوراق المالية : دراسة تحليلية

Other Title(s)

The effect of capital structure on the performance of Jordanian Banks listed on Amman Stock-Exchange : an analytical study

Time cited in Arcif : 
17

Joint Authors

الحمدان، ناصر محمد
القضاة، علي

Source

المنارة للبحوث و الدراسات

Issue

Vol. 19, Issue 4 (31 Dec. 2013), pp.159-186, 28 p.

Publisher

Al al-Bayt University Deanship of Academic Research

Publication Date

2013-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

28

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

اختبرت هذه الدراسة أثر هيكل رأس المال على أداء المصارف الأردية الدرجة في بورصة عمان للأوراق المالية و عددها (13) مصرفا للفترة الزمنية 1991- 2010.

و استخدمت هذه الدراسة تحليل البيانات الجدولية (Panel data) باستخدام نماذج الأثيرات الثابتة و العشوائية و طريقة المربعات الصغرى العامة (GLS) لاختبار فرضيات الدراسة.

و قد أظهرت النتائج أن هيكل رأس المال مقيسا بنسبة المطلوبات إلى الموجودات لها تأثير إيجابي و ذو دلالة إحصائية على أداء المصارف الأردنية مقيسا بالعائد على الموجودات، و العائد على حقوق الملكية، و نصيب السهم من الأرباح الصافية.

و أما نسبة حقوق الملكية إلى الموجودات فقد أظهرت النتائج بأن لها تأثير ايجابي وذو دلالة إحصائية على العائد على الموجودات، و تأثير سلبي و ذو دلالة إحصائية على كل من نصيب السهم من الأرباح الصافية و العائد على حقوق الملكية، بينما حجم المعرف كان له تأثير موجب و ذو دلالة إحصائية على أداء المصارف الأردنية.

Abstract EN

This study examines the impact of capital structure on the performance of Jordanian banks listed in Amman Stock Exchange, for the time period of 1991-2010.

A Panel data analysis of both fixed and random-effect models and GLS method are employed to determine the impact of capital structure on performanceof Jordanian listed banks.

The results show that the capital structure measured by total liabilities to assets has a positive and significant impact on return on assets, equity and earning per share.

The results, also, document that the equity to assets-ratio has a positive and significant impact.

on return on assets, and a negative and significant impacts on return on equity, and earnining per share.

Further, the bank size has a positive and significant impact on financial performance of these Jordanian Banks.

American Psychological Association (APA)

الحمدان، ناصر محمد والقضاة، علي. 2013. أثر هيكل رأس المال على أداء المصارف الأردنية المدرجة في بورصة عمان للأوراق المالية : دراسة تحليلية. المنارة للبحوث و الدراسات،مج. 19، ع. 4، ص ص. 159-186.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-657146

Modern Language Association (MLA)

الحمدان، ناصر محمد والقضاة، علي. أثر هيكل رأس المال على أداء المصارف الأردنية المدرجة في بورصة عمان للأوراق المالية : دراسة تحليلية. المنارة للبحوث و الدراسات مج. 19، ع. 4 (2013)، ص ص. 159-186.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-657146

American Medical Association (AMA)

الحمدان، ناصر محمد والقضاة، علي. أثر هيكل رأس المال على أداء المصارف الأردنية المدرجة في بورصة عمان للأوراق المالية : دراسة تحليلية. المنارة للبحوث و الدراسات. 2013. مج. 19، ع. 4، ص ص. 159-186.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-657146

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 183-186

Record ID

BIM-657146