تطبيقات معاصرة على عقد الجعالة

Time cited in Arcif : 
1

Joint Authors

الفرا، جمال
الصلاحين، عبد المجيد محمود السلام

Source

المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية

Issue

Vol. 8, Issue 2 (30 Jun. 2012), pp.9-27, 19 p.

Publisher

Al al-Bayt University Deanship of Academic Research

Publication Date

2012-06-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

19

Main Subjects

Islamic Studies

Abstract AR

تناول هذا البحث مسألة بض التطبيقات المعاصرة لعقد الجعالة، و اشتمل على خمسة مباحث، في المبحث الأول بين الباحثان أن عقد الجعالة عند من قال بمشروعيته من الفقهاء هو عقد معاوضة بين طرفين، الأول هو الجاعل يبذل مالاً معلوماً، و يعلق بذله على حصول أمر محتمل الحصول، مقابل قيام الطرف الثاني، و هو العامل ببذل عمل مجهول المقدار.

و استدل الفقهاء على مشروعيته الكتاب و السنة و الإجماع.

و في المباحث الأخرى: بين الباحثان تطبيقات معاصرة لعقد الجعالة، منها التسويق و الجوائز على السلع المشتراة في بعض صورها، و هدايا الدعاية و العينات المجانية كالعينات التي تعطى للصيدليات و الأطباء، و الأجرة في السيارات و المحلات التجارية التي يطلق عليها (الضمان) و رجح الباحثان أن هذه الصورة لا تدخل في العجالة.

Abstract EN

The study included five fields, the fiest field deals with the concept of Juala, and the rest fields deals with the modern apllications of Juala.

More to the point, this study deals with the modern applications of this contract and the opinion of scholars such as the validity of (Jua'la) in prizes concerning marketing and its modern forms under certain conditions.

This contract is also valid in terms of the free presents which are given for those who deal with the owners of the companies, factories and establishments.

It is applicable to the free samples which are given as an extra commodity and not included in the contract.

Concerning what is known as the (Daman Contract) of cars and stores, it is like (Ejarah) lease and (Jua'la), and there are other forms which (Malekeyyah) mentioned.

American Psychological Association (APA)

الفرا، جمال والصلاحين، عبد المجيد محمود السلام. 2012. تطبيقات معاصرة على عقد الجعالة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية،مج. 8، ع. 2، ص ص. 9-27.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-666733

Modern Language Association (MLA)

الفرا، جمال والصلاحين، عبد المجيد محمود السلام. تطبيقات معاصرة على عقد الجعالة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية مج. 8، ع. 2 (2012)، ص ص. 9-27.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-666733

American Medical Association (AMA)

الفرا، جمال والصلاحين، عبد المجيد محمود السلام. تطبيقات معاصرة على عقد الجعالة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية. 2012. مج. 8، ع. 2، ص ص. 9-27.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-666733

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 24-27

Record ID

BIM-666733