الخصائص الجغرافية الطبيعية لمحافظة بابل و إمكانية التوسع في مزارع تربية الأسماك

Time cited in Arcif : 
2

Joint Authors

البوعربي، نهى نعمة محمد
السميع، محمود بدر علي

Source

آداب الكوفة

Issue

Vol. 1, Issue 25 (31 Dec. 2015), pp.11-46, 36 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Arts

Publication Date

2015-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

36

Main Subjects

Zoology
History and Geography

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة إلى كشف صور تربية و إنتاج الأسماك في محافظة بابل و تحليل الخصائص الطبيعية بمقدار علاقتها بهذا الجانب، و إمكانية تطويره و تنميته، من خلال تشخيص المشاكل التي تعوق هذه التنمية و سبل تنميتها.

تكتسب هذه الدراسة أهميتها من اعتمادها على موضوع حيوي و هام و هو الثروة السمكية، و الذي له ارتباطات عديدة بحياة المجتمع و تأمين مستقبله التنموي، خاصة و أن هذا الموضوع متعلق بالجانب الغذائي، و الذي يعد أساس بقاء و تطور المجتمعات ككل، فضلا عن كونها (الثروة السمكية) ثروة متجددة يمكن الحفاظ عليها و تنمية مواردها بما يشكل رافدا تنمويا و غذائيا هاما يمكن الاعتماد عليه لمواجهة أعداد السكان الكبيرة في بلادنا.

تعتمد هذه الدراسة على الأساليب البحثية التي تعتقد الباحثة بأنها مناسبة، مع العلم بأن جميع الأساليب تدخل ضمن الأسلوب الجغرافي العام الذي يتمثل بالاتصال، التوزيع و التحليل، و قد استعانت الباحثة في دراستها بكل ما أمكنته الوصول إليها من البحوث و الدراسات التي تناولت الثروة الحيوانية (تربية الأسماك) التي تم وضعها من قبل المختصين في هذا النشاط، و النشرات و المجلات العلمية، و الدوائر ذات العلاقة، فضلا عن المعلومات التي تم الحصول علهيا من الدراسة المكتبية الأخرى، فضلا عن الدراسة الميدانية التي كان لها دور واضح في الوصول إلى المعلومات التي تطلبتها الدراسة من خلال الملاحظة المباشرة و المقابلة الشخصية.

يتناول هذا البحث الأهمية الغذائية و الاقتصادية للأسماك، كما يناقش تطور إعداد مزارع تربية الأسماك في العراق و منطقة الدراسة للمدة (2003-2010)، و يستعرض أيضا و التوزيع الجغرافي لأعداد مزارع الأسماك و إنتاجها حسب الوحدات الإدارية في محافظة بابل لعام 2010، فضلا عن دراسة الخصائص الجغرافية الطبيعية المؤثرة في تربية و إنتاج الأسماك في منطقة الدراسة.

و قد اختتمت الدراسة بما توصلت له من استنتاجات، فضلا عن المصادر، و قد توصلت الدراسة إلى العديد من الاستنتاجات منها : - 1.

شهدت إعداد مزارع تربية الأسماك المنتجة ارتفاعا على مستوى العراق عام 2010 مقارنة بعام 2005 و السنوات اللاحقة، كذلك الحال بالنسبة لهذه المزارع في محافظة بابل فبعد أن كان عددها (400) مزرعة أسماك عام 2003 ارتفع إلى (714) مزرعة عام 2010.

2.

تتباينن الوحدات الإدارية في محافظة بابل في إعداد المزارع السمكية الكلية و المنتجة، و قد جاء مركز قضاء المحاويل في مركز الصدارة تلاه كل من ناحية الإسكندرية و ناحية سدة الهندية و كان لعملية التسويق الأثر الواضح في هذا التركيز.

3.

تمتلك محافظة بابل الخصائص الطبيعية التي تساعد على قيام و توسيع تربية و إنتاج الأسماك و المتمثلة، (بالموقع، السطح، الخصائص المناخية، التربية و الموارد المائية)، مع توفر إمكانية زيادة إنتاجه و تحسين نوعيته.

Abstract EN

This study aims at revealing the conditions of Pisciculture and fish production in Babylon Government, analyzing the natural elements as relating this aspect and the ability of developing it via defining the problems that obstruct this development.

The importance of this study resulted from being depending on a very important and vital subject which is fish wealth which connected deeply with the society life and securing its developmental future especially that this subject related the nutritive aspect which is the base of society development .In addition the fish wealth is a renewal wealth might be preserved to be depended on to face the increased population in our country .

The study depends on the research methods that the researcher preferred knowing that all these methods are within the general geographic method which are represented by connection , distribution and analysis .The researcher referred to all the available researches and studies that dealt with the fish wealth ( pisciculture ) ,leaflets , magazines and the relating offices as well as the information that are taken from the previous studies and the field studies .

This research deals with the nutrition and economic importance of fish, as well as the increasing number of the fish cultivations in Iraq and in the government from 2003 – to 2010, and also reviews the geographic distribution of the fish cultivation and their production according to the administrative units in province of Babylon for 2010, as well as the study of geographical features affecting in breeding and production of fish in the study area.

The study obtain a set of conclusions such as :- 1- The fish cultivations numbers are increased in Iraq in 2010 comparing with 2005 and the following years , and so it in Babylon where the number was (400) in 2003 and became (714 ) in 2010.

2- The fish cultivations numbers are varied according to administrative units in Babylon, the center of Al-Mahaweel district occupied the first position, followed by Al- Eskanderiya and Sadat Al –Hindiyah.

Marketing had the great effect on this concentration.

3- Babylon government had the natural elements that helped in establishing pisciculture represented by site , surface nature, climatic characteristics, soil and water resources) with the possibility of increasing the productivity and improving the quality

American Psychological Association (APA)

السميع، محمود بدر علي والبوعربي، نهى نعمة محمد. 2015. الخصائص الجغرافية الطبيعية لمحافظة بابل و إمكانية التوسع في مزارع تربية الأسماك. آداب الكوفة،مج. 1، ع. 25، ص ص. 11-46.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-673878

Modern Language Association (MLA)

السميع، محمود بدر علي والبوعربي، نهى نعمة محمد. الخصائص الجغرافية الطبيعية لمحافظة بابل و إمكانية التوسع في مزارع تربية الأسماك. آداب الكوفة مج. 1، ع. 25 (كانون الأول 2015)، ص ص. 11-46.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-673878

American Medical Association (AMA)

السميع، محمود بدر علي والبوعربي، نهى نعمة محمد. الخصائص الجغرافية الطبيعية لمحافظة بابل و إمكانية التوسع في مزارع تربية الأسماك. آداب الكوفة. 2015. مج. 1، ع. 25، ص ص. 11-46.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-673878

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-673878