دراسة قياسية حول أثر اندماج الدول النفطية في النظام التجاري المتعدد الأطراف (حالة دولة السعودية)‎ : "مع الإشارة إلى الاقتصاد الجزائري"

Other Title(s)

Econometric study on the impact of the integration of the oil producing countries in the multilateral trading system (case of Saudi Arabia)‎ : "with reference to the Algerian economy"

Joint Authors

تراري، مجاوي حسين
مزوري، الطيب

Source

مجلة أداء المؤسسات الجزائرية

Issue

Vol. 2015, Issue 8 (31 Dec. 2015), pp.157-170, 14 p.

Publisher

University of Kasdi Merbah Ouargla laboratory of organizations and economies performance in globalization

Publication Date

2015-12-31

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

14

Main Subjects

Economy and Commerce

Abstract AR

تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على واقع تجربة دولة السعودية في مجال الانفتاح التجاري عن طريق النظام التجاري المتعدد الأطراف، و هذا من خلال قياس أثر الانفتاح التجاري لهذه الدولة على معدلات النمو الاقتصادي و نسبة تدفق الاستثمار الأجنبي المباشر خلال الفترة (1980-2013).

و لتحقيق هذا المبتغى استعملنا لهذا الغرض اختبار التكامل المتزامن (cointégration)، لمعرفة العلاقة في المدى الطويل بين كل من الانفتاح التجاري و المتغيرات الاقتصادية السابقة الذكر.

ناهيك عن ذلك يهدف هذا البحث إلى الخروج بدروس للاقتصاد الجزائري بصفته دولة نفطية على مشارف الانضمام إلى هذا النظام التجاري المتعدد الأطراف.

Abstract EN

This paper aimed to identify the reality of the experience of Saudi Arabia in trade liberalization through the multilateral trading system, by measuring the impact of trade openness on economic growth rates and FDI flows during 1980-2013.

To achieve this objective we used the cointegration method test to reveal t long-term relationship between the trade openness and the above-mentioned economic variables.

In addition, this research aims to come up with lessons to the Algerian economy as oil country on the outskirts of accession to the multilateral trading system.

American Psychological Association (APA)

مزوري، الطيب وتراري، مجاوي حسين. 2015. دراسة قياسية حول أثر اندماج الدول النفطية في النظام التجاري المتعدد الأطراف (حالة دولة السعودية) : "مع الإشارة إلى الاقتصاد الجزائري". مجلة أداء المؤسسات الجزائرية،مج. 2015، ع. 8، ص ص. 157-170.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-678275

Modern Language Association (MLA)

مزوري، الطيب وتراري، مجاوي حسين. دراسة قياسية حول أثر اندماج الدول النفطية في النظام التجاري المتعدد الأطراف (حالة دولة السعودية) : "مع الإشارة إلى الاقتصاد الجزائري". مجلة أداء المؤسسات الجزائرية ع. 8 (2015)، ص ص. 157-170.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-678275

American Medical Association (AMA)

مزوري، الطيب وتراري، مجاوي حسين. دراسة قياسية حول أثر اندماج الدول النفطية في النظام التجاري المتعدد الأطراف (حالة دولة السعودية) : "مع الإشارة إلى الاقتصاد الجزائري". مجلة أداء المؤسسات الجزائرية. 2015. مج. 2015، ع. 8، ص ص. 157-170.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-678275

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية.

Record ID

BIM-678275