استخدام تقانة المواقع المحددة (STS)‎ و هضم منتجات ال PCR بوساطة أنزيمات التحديد (CAPS)‎ لدارسة التنوع الوراثي بين مجتمعات بقة السونة

Other Title(s)

Using sequence tagged site (STS)‎ marker and cleaved amplified polymorphic sequence (CAPS)‎ to study the genetic variation of sunn pest populations collected from six countries Iraq, Iran, Uzbekistan, Kazakhstan, Turkey and Syria

Joint Authors

البوحسيني، مصطفى
السلتي، محمد نايف
لينا علي

Source

مجلة وقاية النبات العربية

Issue

Vol. 34, Issue 1 (30 Apr. 2016), pp.62-70, 9 p.

Publisher

Arab Society for Plant Protection

Publication Date

2016-04-30

Country of Publication

Lebanon

No. of Pages

9

Main Subjects

Biology

Topics

Abstract AR

استخدم في هذا البحث تقانة المواقع المحددة Sequence Tagged site marker (STS) و تقانة هضم منتجات الـ PCR بوساطة استخدام أنزيمات التحديد Cleaved amplified polymorphic sequence (CAPS) لتحديد منشأ و دراسة التنوع الوراثي لمجتمعات بقة السونة (Eurygaster integriceps Put.) و هي 19 مجتمعاً من ست دول (إيران، تركيا، كازاخستان، أوزبكستان، العراق و سورية).

حيث تراوحت المسافة الوراثية ما بين 0.319 (بين أنديجان من أوزبكستان و دمشق من سورية) و 0.0148 (بين فارمين و مارفداشت في إيران).

كان معامل الاختلاف الوراثي (Gst) Genetic differentiation coefficient بين المجتمعات ضمن البلدان صغيراً ما عدا في سورية حيث وصلت قيمته إلى 0.5، و لم يكن هناك ارتباط معنوي بين المسافة الجغرافية و الوراثية (R = 0.338)، و كان معدل الهجرة بين المجتمعات كبيراً (Nm = 2.2014).

و كانت أعلى قيمة للتنوع الوراثي في أوزبكستان و ذلك بالاعتماد على تحليل المخطط العنقودي، و قد يكون ذلك دليلاً على أن أصل هذه الحشرة هو من أوزبكستان.

Abstract EN

The study aimed to identify the origin and genetic variation of sunn pest populations between and within the 19 populations of sunn pest collected from six countries.

The genetic distance ranged from 0.319 (between Andijan from Uzbekistan and Damascus from Syria) to 0.0148 (between Varamin and Marvdasht in Iran).

Genetic differentiation (Gst) was small in all countries, except Syria (Gst=0.5).

There was no significant correlation between genetic distance and geographic distance (R=0.338).

The rate of gene flow between countries was high (Nm= 2.2014), indicating high rate of migration between countries.

Based on cluster analysis the highest genetic diversity was observed in Uzbekistan, suggesting that this country can be considered as the center of origin for sunn pest.

American Psychological Association (APA)

لينا علي والبوحسيني، مصطفى والسلتي، محمد نايف. 2016. استخدام تقانة المواقع المحددة (STS) و هضم منتجات ال PCR بوساطة أنزيمات التحديد (CAPS) لدارسة التنوع الوراثي بين مجتمعات بقة السونة. مجلة وقاية النبات العربية،مج. 34، ع. 1، ص ص. 62-70.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-682388

Modern Language Association (MLA)

لينا علي....[و آخرون]. استخدام تقانة المواقع المحددة (STS) و هضم منتجات ال PCR بوساطة أنزيمات التحديد (CAPS) لدارسة التنوع الوراثي بين مجتمعات بقة السونة. مجلة وقاية النبات العربية مج. 34، ع. 1 (2016)، ص ص. 62-70.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-682388

American Medical Association (AMA)

لينا علي والبوحسيني، مصطفى والسلتي، محمد نايف. استخدام تقانة المواقع المحددة (STS) و هضم منتجات ال PCR بوساطة أنزيمات التحديد (CAPS) لدارسة التنوع الوراثي بين مجتمعات بقة السونة. مجلة وقاية النبات العربية. 2016. مج. 34، ع. 1، ص ص. 62-70.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-682388

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 69-70

Record ID

BIM-682388