خطب الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام في ضوء الصناعات الخمس

Joint Authors

إسلام فاروق عيسى
الخاقاني، عقيل عبد الزهرة مبدر

Source

آداب الكوفة

Issue

Vol. 1, Issue 26 (31 Mar. 2016), pp.33-58, 26 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Arts

Publication Date

2016-03-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

26

Main Subjects

Religion
Literature
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

يرصد البحث مجموعة من خطب الإمام علي بن أبي طالب (عليه السلام) على صعيد الشكل و المضمون اعتمادا على القياس المنطقي، بناء على نوع الخطاب الذي يقوم عليه النص من الوصف و المدح و الوعظ.

و قد مثل العدول حضورا واضحا في الخطاب الوصفي، بما جاءت به التعالقات التركيبية تعييرا عن تجاوز الأنساق اللغوية حدد الحقيقة إلى ما يقابلها من حدود غير تصديقية.

و هذا ما لمسناه في الخطاب المدحي و الوعظي، فقد جاء معدل التراكيب التي خرجت عن الوضع الراتب بنسب متفوقة، على الرغم من حضور الأنساق اللغوية الخاضعة لسلطة التصديق، أما على صعيد المضمون فإن الطابع الشعري هو المهيمن الذي أحالت عليه القياسات المنطقية في الخطاب الوصفي للإمام علي (عليه السلام) عموما، و في خطبة أصناف الناس ما يدعم هذه النتيجة التي تبين تفوق المضمون الشعري على المضمون الخطابي.

فضلا عما وصلت إليه الدراسة من هيمنة القياس الخطابي على مديح الإمام علي (عليه السلام) و كذا ما أظهرته النتائج من تقارب بين النسب الشعرية و الخطابية في الخطاب الوعظي.

Abstract EN

The research observes a number of Imam Ali ( P.U.h) speecheson the levels of form and content adopting the logical standarddepending on the speech type of text :- description, praise and exhortation.( Deviation= figurative) represents a clear presence in the descriptive speech as the structural relations indicate that the linguistic types go beyond truth to the unbelievable ranges, this had been traced also in the praise and exhortation speeches, where averages of the deviations thatgo beyond the ordinary style, are so high, with the presence of the other types that subject to believe.

On the level of content, the poetic feature is the dominating one where the logical standards are applied on the descriptive speech of Imam Ali ( P.U.h)in general; ( types of people) speech is an evidence.

The study also concludes that the speech standard dominates the praise of Imam Ali ( P.U.h), and that poetic and oratorical rates in theexhortation are approximate.

American Psychological Association (APA)

الخاقاني، عقيل عبد الزهرة مبدر وإسلام فاروق عيسى. 2016. خطب الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام في ضوء الصناعات الخمس. آداب الكوفة،مج. 1، ع. 26، ص ص. 33-58.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-683257

Modern Language Association (MLA)

الخاقاني، عقيل عبد الزهرة مبدر وإسلام فاروق عيسى. خطب الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام في ضوء الصناعات الخمس. آداب الكوفة مج. 1، ع. 26 (آذار 2016)، ص ص. 33-58.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-683257

American Medical Association (AMA)

الخاقاني، عقيل عبد الزهرة مبدر وإسلام فاروق عيسى. خطب الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام في ضوء الصناعات الخمس. آداب الكوفة. 2016. مج. 1، ع. 26، ص ص. 33-58.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-683257

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 58

Record ID

BIM-683257