لغات العرب في (التفسير الكبير)‎ للطبراني : دراسة وصفية تحليلية

Other Title(s)

Arabic dialects in "Al-Tafsir Al Kabir"By Al-Tabarani : a descriptive and analytic study

Author

الغرايبة، علاء الدين أحمد محمد

Source

حوليات الآداب و العلوم الاجتماعية

Issue

Vol. 32, Issue 353-358 (30 Jun. 2012), pp.7-102, 96 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2012-06-30

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

96

Main Subjects

Social Sciences (Multidisciplinary)

Topics

Abstract AR

يتناول هذا البحث بالدراسة والتحليل لغات العرب الواردة في (التفسير الكبير) للطبراني، وقد حاول البحث جاهدا أن يسلط الضوء عل الخصائص اللهجية بمستوياتها المتعددة: الصوتية والصرفية والتركيبية والدلالية التي تعرض له الطبرانى في تفسيره هذا.

فبدأ الباحث بجمع اللغات العرنية المذكورة ورصد كل الأنساق اللهجية المجموعة في هذا التفسير المنسوب منها وغير المنسوب، جانحا ذلك إلى المنهج الاستقرائي والوصفي، ثم قام بتبويبها ضمن أبواب عل أساس من المواضيع التي تناولها البحث لتكون شاهدة عل ملامح منهج الطبراني في دراسة لغات العرب طورا، وأدلة حية عل مجالات دراسة لغات العرب في (التفسير الكبير) وفقا للمستويات اللغوية المعروفة التي تناولتها توجيهات الطبراني طورا آخر، ثم لتقدم نماذج من مفاصل الخلاف بين تلك اللهجات المنسوبة إلى أصحابها، وقد فاء بها الباحث إلى المنهج التحليل ما أمكنه ذلك.

وعليه؛ فقد عمد البحث إلى استقصاء تلك الظواهر الصوتية وتصنيفها، ثم وصفها وتحليلها، معتمدا في هذا عل المنهج الوصفي التحليلي.

وقد جاء البحث مشتملا عل ثلاثة مباحث، وتلك هي: منهج الطبراني في دراسة لغات العرب، ومجالات دراسة لغات العرب عند الطبراني، ولغات العرب في (التفسير الكبير) للطبرانى.

Abstract EN

This research analyses the Arabic dialects included in "A1-Tafsir A1-Kabir" by A1-Tabarani.

The researsh hilights the dialects' phonologic, morphological structural, and semantic features.

All of which were covercd in A1-Tabarani's book.

First, the research collected the Arabic dialects mentioned in the book using the inductive and descriptive approach.

They were classified based on the issues tackled by the researcher in order to clarify the approach used by A1-Tabarani when analysing the Arabic dialects and be used as a proof of the fields and domains of studying and analysing the Arabic dialects in A1-Tafsir A1 Kabir according to the linguistic levels, also analysed by A1-Tabarani, and to indroduce the differences between these dialects spoken by known people.

The researcher used the analytic approach in his study.

The study collected, classified, described and analysed these phonologic features according to the analytic and desctiptive approach.

The research included three chapters: A1-Tabarani's approach in tackling the Arabic dialects, the domains of tackling the Arabic dialects by Al- Tabarani and the Arabic dialects in-Tafsir A1-Kabri" by A1-Tabarani.

American Psychological Association (APA)

الغرايبة، علاء الدين أحمد محمد. 2012. لغات العرب في (التفسير الكبير) للطبراني : دراسة وصفية تحليلية. حوليات الآداب و العلوم الاجتماعية،مج. 32، ع. 353-358، ص ص. 7-102.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-691134

Modern Language Association (MLA)

الغرايبة، علاء الدين أحمد محمد. لغات العرب في (التفسير الكبير) للطبراني : دراسة وصفية تحليلية. حوليات الآداب و العلوم الاجتماعية مج. 32، ع. 353-358 (حزيران 2012)، ص ص. 7-102.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-691134

American Medical Association (AMA)

الغرايبة، علاء الدين أحمد محمد. لغات العرب في (التفسير الكبير) للطبراني : دراسة وصفية تحليلية. حوليات الآداب و العلوم الاجتماعية. 2012. مج. 32، ع. 353-358، ص ص. 7-102.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-691134

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش. 69-96

Record ID

BIM-691134