ملامح عقيدة الانتظار في الديانة اليهودية

Time cited in Arcif : 
2

Author

العكيلي، فكري جواد عبد

Source

مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية

Issue

Vol. 10, Issue 18 (30 Jun. 2016), pp.232-259, 28 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Education for Women

Publication Date

2016-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

28

Main Subjects

Religion

Topics

Abstract AR

اشتركت العديد من الأمم و الأديان في إتباع عقائد معينة، و كانت عقيدة الانتظار واحدة من تلك العقائد التي كثيرا ما التجأت إليها الشعوب التي عانت الويلات و الظلم، فأصبحت هذه العقيدة متنفس للمظلومين و المضطهدين، فتطلعت هذه الشعوب إلى ظهور المخلص المنقذ الذي يعيد لها أمجادها و ينصفها من ظالميها.

هي عقيدة تنبع من الفطرة الإنسانية التي تسعى إلى الكمال من خلال أن تكون للإنسان دولة عدل و سلام وخير لا مكان فيها للظلم و الاستبداد.

أن أساس هذه العقيدة يتمثل بانتظار منجي أو منقذ يقود تحولا جذريا و انقلابا شاملا في العالم فينجح في تحويل سيادة الجبروت و الظلم إلى العدالة أو لسلام و يقيم مجتمعا عالميا فاضلا، يختلف عن الجمهوريات الفاضلة التي نادى بها الفلاسفة و الحكماء التي تتأسس على سيادة العقل و الحكمة دون الروح و العقيدة.

و تشترك العديد من الأديان السماوية و الأديان الوضعية و المدارس الفكرية بالإيمان بظهور المصلح العالمي .و رغم سيادة التكنولوجيا و النظم المادية على الأنماط الفكرية إلا أن بقاء عقيدة الانتظار و طرحها للنقاش في مناخات القرن الحادي و العشرين ما ا زلت ممكنة و مجدية، فالكثير من البشر في مختلف بقاع الأرض ما أزلوا يتبنون هذه العقيدة و هم بانتظار المنقذ و الثائر الكبير.

يقوم هذا البحث على بيان ملامح عقيدة الانتظار في الديانة اليهودية و يعتمد بشكل أساس على إيراد النصوص المقدسة في العهد القديم (التوراة) التي تناولت موضوع عقيدة الانتظار و دراستها و تحليلها كما يدرس هذا البحث الإشارات إلى ظهور المنتظر التي وردت في التلمود ثاني أهم كتب اليهود، من مرحلة ما قبل الظهور حيث سيادة الفوضى و الظلم ثم بيان صفات المنتظر و كيف يسود العالم في زمانه.

اعتمد البحث بشكل أساس على التوراة بنسختها العبرية و كذلك على جملة من المصادر العبرية و العربية المهمة التي أعنته كثيرا و قادته إلى التوصل إلى جملة من الاستنتاجات التي سنوردها في نهايته.

Abstract EN

Many nations and religions participated in following certain doctrines; the doctrine of a wait is one of belief systems to which people suffering from the horrors and injustice often resorted.

Principally, this doctrine acts as an outlet for the oppressed and downtrodden.

I looked at those peoples to the emergence of the Savior, who brings her laurel and take the right of the oppressor .

Or it is perhaps the doctrine stemming from human nature, which seeks to perfection, through which one should have the state of justice, peace and goodness, where injustice and tyranny should have no place.

The basis of this doctrine is to wait for a savior leading to a radical and comprehensive change all over the world, achieving success in transforming the rule of tyranny and injustice to justice and peace, and creating a pure global society-different from the virtuous republics, advocated by philosophers and sages-which is based on the rule of reason and wisdom without the Spirit and faith.

Many of the heavenly religions, and schools of thought share one common faith: the advent of a global reformer.

Countless people in different parts of the world –waiting for the chosen and the savior and the great Iconoclast still hold this global view.

This research is based on the statement of the doctrine of attributes of waiting in the (Judaism).

This research is based on the basis of revenue in the sacred texts of (the Torah), which addressed the doctrine of wait, study, and analysis.

American Psychological Association (APA)

العكيلي، فكري جواد عبد. 2016. ملامح عقيدة الانتظار في الديانة اليهودية. مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية،مج. 10، ع. 18، ص ص. 232-259.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-696236

Modern Language Association (MLA)

العكيلي، فكري جواد عبد. ملامح عقيدة الانتظار في الديانة اليهودية. مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية مج. 10، ع. 18 (2016)، ص ص. 232-259.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-696236

American Medical Association (AMA)

العكيلي، فكري جواد عبد. ملامح عقيدة الانتظار في الديانة اليهودية. مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية. 2016. مج. 10، ع. 18، ص ص. 232-259.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-696236

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 253-255

Record ID

BIM-696236