تأثير مستوى إنتاج الحليب و بعض العوامل الأخرى في معامل التحمل الحراري لدى أبقار الفريزيان في الأجواء الحارة

Other Title(s)

Effect of milk production level and some other factors in heat tolerance coefficient with Friesian cows in hot weather

Joint Authors

الأنباري، نصر نوري خضير
الدوري، ظافر شاكر عبد الله
العباسي، عماد غايب عبد الرحمن

Source

مجلة الفرات للعلوم الزراعية

Issue

Vol. 7, Issue 2 (30 Jun. 2015), pp.128-134, 7 p.

Publisher

University of Babylon College of Agriculture (Previously) / Al-Qasim Green University College of Agriculture (Currently)

Publication Date

2015-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

7

Main Subjects

Biology
Zoology

Topics

Abstract AR

استخدمت 36 بقرة متعددة الولادات مرباة في محطة أبقار الاسحقاي الواقعة في شمال بغداد للمدة من 1 / 6 / 2010-1 / 11 / 2010، و قد تم استخدام سجلات المحطة في أخذ بيانات الأبقار الخاصة بإنتاج الحليب و تم تصنيفها إلى ثلاث مستويات من الإنتاج (أقل من 5 و 6-13 و أكثر من 13 كغم / يوم) و تسلسل الولادة و حالة الحمل كذلك تم تصنيفها اعتمادا على حالة الجسم إلى ثلاث فئات (نحيف و معتدل و بدين) و على درجة التبقع (أبيض و أسود و خليط) من خلال العين المجردة.

تم دراسة تأثير هذه العوامل على معامل التحمل الحراري لكل بقرة مع الأخذ بنظر الاعتبار التصنيف الذي تعود إليه و قد أظهرت النتائج وجود تأثير عالي المعنوية لمستوى إنتاج الحليب في الشهر الأول، إذ سجلت الأبقار الي تنتج حليب أكثر من 13 كغم / يوم أعلى معامل تحمل حراري 94.03 % مقارنة بالأبقار التي تنتج من 5-13 كغم / يوم (92.09 %) و الأقل من 5 كغم / يوم (90.42 %) و استمر هذا التأثير إلى نهاية التجربة و قد لوحظ وجود تأثير معنوي إيجابي لتسلسل الولادة الرابعة في معامل التحمل الحراري خلال معظم مدة التجربة، كما سجلت درجة التبقع تأثير معنوي على معامل التحمل الحراري خلال التجربة، إذ تفوقت الأبقار البيضاء على الأبقار الخليطة و السوداء في قدرتها على التحمل الحراري في حين لم تسجل حالة الجسم أو الحمل أي تأثير معنوي على معامل التحمل الحراري، و يبدو أن الأبقار ذات اللون الأبيض و تسلسل الولادة المتقدم (الرابعة) و التي تنتج حليب أكثر من 13 كغم / يوم لها القدرة على تحمل الحرارة المرتفعة و بالتالي سجلت معامل تحمل حراري أعلى.

Abstract EN

36Multifarious Friesian were used belonged to AL-Ishaqi Cattle Station north Baghdad for the period from 1/6/2010 to 1/11/2010.

Using the records of cows in the station for milk production and divided of production to three levels (less than 5 , 6-13 & more than 13 kg/day) , parity , pregnancy state also, its divided according to body condition to three groups underweight , medium and overweight) and degree of spotting (white ,black and mixed between them) from the eye observation.

The study of this factors on Heat Tolerance Coefficient per cow with according to group in factors.

Highly significant effect of level of milk production in first month, the cows gave more than 13 kg/day recorded increased in Heat Tolerance Coefficient which was 94.03 % compare with level of 5-13 kg/day (92.09 %) and cows in level of less than 5 kg/day (90.42 %) and this continuous effect to end of experiment.

Significant increase of Heat Tolerance Coefficient in cows in fourth parity in most of the experiment period.

A Significant (P≤0.05) effect of degree of spotting on Heat Tolerance Coefficient in this experiment, advantage for cows color white compare with mixed and black color of cows.

while Nonsignificant effect of body condition or pregnancy in Heat Tolerance Coefficient.

In conclusion white colors cows with fourth parity and produce milk more than 13 kg/day milk have ability carry out high temperature which lead have a high Heat Tolerance Coefficient.

American Psychological Association (APA)

العباسي، عماد غايب عبد الرحمن والأنباري، نصر نوري خضير والدوري، ظافر شاكر عبد الله. 2015. تأثير مستوى إنتاج الحليب و بعض العوامل الأخرى في معامل التحمل الحراري لدى أبقار الفريزيان في الأجواء الحارة. مجلة الفرات للعلوم الزراعية،مج. 7، ع. 2، ص ص. 128-134.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-698289

Modern Language Association (MLA)

العباسي، عماد غايب عبد الرحمن....[و آخرون]. تأثير مستوى إنتاج الحليب و بعض العوامل الأخرى في معامل التحمل الحراري لدى أبقار الفريزيان في الأجواء الحارة. مجلة الفرات للعلوم الزراعية مج. 7، ع. 2 (2015)، ص ص. 128-134.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-698289

American Medical Association (AMA)

العباسي، عماد غايب عبد الرحمن والأنباري، نصر نوري خضير والدوري، ظافر شاكر عبد الله. تأثير مستوى إنتاج الحليب و بعض العوامل الأخرى في معامل التحمل الحراري لدى أبقار الفريزيان في الأجواء الحارة. مجلة الفرات للعلوم الزراعية. 2015. مج. 7، ع. 2، ص ص. 128-134.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-698289

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 133-134

Record ID

BIM-698289