بناء أجندة الأخبار في الجرائد العراقية و أنماط التحيز في مصادرها

Other Title(s)

Building news agenda in Iraqi newspapers and the patterns of biases in their resources : it is an analytical

Time cited in Arcif : 
1

Author

صباح جاسم عودة

Source

مجلة الباحث الإعلامي

Issue

Vol. 2015, Issue 29 (30 Sep. 2015), pp.158-177, 20 p.

Publisher

University of Baghdad College of Mass Media

Publication Date

2015-09-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

20

Main Subjects

Economy and Commerce

Abstract AR

الأخبار أكثر الفنون الصحفية التي تزود الجمهور المتلقي بالمعلومات و الأحداث اليومية التي تحدث داخل المجتمع و خارجه إذ تشكل عن طريق اعتمادها على المصادر، التي ترتبط بدورها بعلاقة وثيقة بالمؤسسات الرسمية التي تريد كسب ودها لتدعيم سلطتها و بسط نفوذها عن طريق استعمال وسائل الإعلام في تحرير وجهات نظرها و تحقيق مساحة واسعة لدى الرأي العام، إذ يشكل هذا البحث خطوة أولى في المسار العلمي للبحوث التي تتناول دراسة الصحافة العراقية و متغيراتها.

و في ظل التطور التكنولوجي و التغيير الذي أصاب البيئة السياسية و الاجتماعية و الثقافية و الاقتصادية و الأمنية في المجتمع العراقي و التحول الديمقراطي ساعد في تحول أجندة الأخبار من متغير مستقل إلى متغير تابع بعدما كانت وسائل الإعلام هي المتغير المستقل الذي يؤثر في أجندة الجمهور، أصبحت المتغير التابع يتأثر بمصادر الأخبار، و يبين هذا البحث أنماط التحيز إن وجدت في عينة البحث التي تشكل الحيز الأكبر للمتابعة للجمهور المتلقي، هذا ما توصلت إليه بحوث الأجندة الحديثة.

و كان من أبرز نتائج البحث هي : أظهرت نتائج الدراسة تصدر أجندة الملف الأمني عن بقية الملفات التي تضمنها المضمون الإخباري في الجرائد عينة البحث إذ حصل على تكرار (48) و بنسبة مئوية بلغت (18.18 %).

كشفت الدراسة محدودية التنوع و التعدد في المصادر و علاقة هذا التعدد في بناء أجندة الأخبار و التحيز في مدى العلاقة بينهما إذ كان اعتماد الجرائد (الصباح و الزمان و المدى) على المصادر الرسمية في الحصول على المعلومات إذ جمعت (336) تكرارا و بنسبة مئوية بلغت (72.73 %).

و قد قادت هذه النتائج إلى استنتاجات و هي : وجود اهتمامات مشتركة في آلية بناء أجندة الأخبار في الجرائد العراقية (الصباح و الزمان و المدى) إذ اتفقت على أجندة القضايا الأمنية و الخدمية و اختلفت في بناء أجندتها الإخبارية للقضايا الاقتصادية و السياسية و الاجتماعية و الدينية و الفساد الإداري.

اعتمدت جرائد عينة البحث المتمثلة بـ (الصباح و الزمان و المدى) على المصادر الرسمية في تحيزها في بناء أجندتها الإخبارية و هذا ما انعكس على السياسية التحريرية الإخبارية لدى جرائد العينة.

Abstract EN

News are considered the most press arts that supply the target audiences with daily information and events happened inside and outside society since it is formed by depending on its resources which have a deep relation with formal corporations to gain their satisfaction in order to support their authority and spreading their domination by using mass media in editing their viewpoints and achieving wide acceptance among public opinion.

In the field of technological development and changing in the fields of politics, society, culture, economics etc.

inside Iraqi society and democrating transition help to convert news agenda from independent variation to a fellow variation while in the past the variation of mass media were the independent one that have a great impact on audience agenda.

It :finds out the following results 1- Security file agenda occupies the first place from the rest of other files that news content are included in the newspapers samples and obtain a repetition of (48) with percentage amount of (18.18%) 2- The study discovers the limits of variations and plurality of sources and the relation of this plurality in building news agenda.

The newspapers under study depend on formal resources from which they get information by 336 repetitions with percentage amount of 72.73%.

The study ends with the following conclusions: 1- There is a cooperative interest of building news agenda mechanisms in the Iraqi newspapers under study.

All of them agree on agenda of services and security issues and differ in building their news agenda for economic, political, social, religious, and the administrative corruption.

2- They adopted formal sources in bias for building news agenda and this is in turn reflected in news editorial sources in the newspapers under study.

American Psychological Association (APA)

صباح جاسم عودة. 2015. بناء أجندة الأخبار في الجرائد العراقية و أنماط التحيز في مصادرها. مجلة الباحث الإعلامي،مج. 2015، ع. 29، ص ص. 158-177.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-699867

Modern Language Association (MLA)

صباح جاسم عودة. بناء أجندة الأخبار في الجرائد العراقية و أنماط التحيز في مصادرها. مجلة الباحث الإعلامي ع. 29 (2015)، ص ص. 158-177.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-699867

American Medical Association (AMA)

صباح جاسم عودة. بناء أجندة الأخبار في الجرائد العراقية و أنماط التحيز في مصادرها. مجلة الباحث الإعلامي. 2015. مج. 2015، ع. 29، ص ص. 158-177.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-699867

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 177

Record ID

BIM-699867