مدى الاعتماد على المعلومات المحاسبية و الاقتصادية في تفسير الاختلافات في أسعار الأسهم السوقية و ترشيد قرار الاستثمار في بورصة فلسطين

Other Title(s)

The extent of reliance on accounting and economic information in explaining the variances in market prices of stocks and rationalize investment decisions on Palestine securities exchange

Joint Authors

علي، محمد عيسى الشيخ
الباز، عماد محمد

Source

مجلة جامعة القدس المفتوحة : للبحوث الإدارية و الاقتصادية

Issue

Vol. 2, Issue 6 (30 Jun. 2016), pp.287-326, 40 p.

Publisher

al-Quds Open University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2016-06-30

Country of Publication

Palestine (West Bank)

No. of Pages

40

Main Subjects

Economy and Commerce

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى مدى الاعتماد على المعلومات المحاسبية و الاقتصادية قي تفسير الاختلافات في أسعار الأسهم السوقية، و ترشيد قرار الاستثمار قي بورصة فلسطين خلال الفترة (2004م -20011م)، حيث بلغ حجم العينة 14 شركة موزعة على خمسة قطاعات، و لتحقيق أهداف الدراسة تم الرجوع إلى الدراسات السابقة و الإطار النظري و البيانات السنوية و ربع السنوية لأسعار الأسهم و للمعلومات الاقتصادية و المحاسبية، كما استخدمت الأساليب الإحصائية : (مصفوفة الارتباط و الانحدار المتعدد) لتحليل البيانات و اختبار الفرضيات، و قد توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين القيمة الدفترية و معدل العائد على حقوق الملكية و معدل صرف العملات الأجنبية من جهة و بين أسعار الأسهم ربع السنوية من جهة أخرى، توصلت الدراسة إلى أن المعلومات المحاسبية (معدل العائد على حقوقا الملكية، و القيمة الدفترية، و نسبة الملكية، و جودة الأرباح) تستطيع تفسير اختلافات أسعار الأسهم بدرجة اكبر من المعلومات الاقتصادية (التضخم، و أسعار صرف العملات الأجنبية، و نصيب الفرد من النتائج المحلي الإجمالي).

من أهم التوصيات التي توصلت إليها الدراسة ضرورة قيام المستثمرين في بورصة فلسطين ببناء قراراتهم الاستثمارية على أساس المعلومات المحاسبية، و خاصة على أساس القيمة الدفترية و معدل العائد على حقوق الملكية بدرجة اكبر من المعلومات الاقتصادية، و ضرورة قيام الشركات بنشر مجموعة موحدة من النسب المحاسبية مع التقارير ربع السنوية و السنوية حتى يمكن المستثمر من تقويم أداء هذه الشركات قبل اتخاذ قرار القراء أو البيع في الأسهم، و خاصة معدل العائد على حقوق الملكية و القيمة الدفترية للسهم.

Abstract EN

The objective of this study is to determine the extent of reliance on the accounting and economic information in explaining the variances in the market prices of stocks and rationalizes the investment decisions on the market securities exchange.The case study is on the companies listed on Palestine securities exchange during the years 2004- 2011.The sample size consists of 14 companies divided into five sectors: study uses annual, quarterly stock prices and other accounting and economic information, a set of statistical and the use of Correlation and Regression Method to test the main hypotheses.The statistical analysis indicates that there is a significant positive relationship between the book value, rates of return on equity and exchange rates on the one hand, and the quarterly stock prices on the other hand.The accounting information can explain the differences in stock prices with a greater degree of economic information.The main recommendations of this study are: 1- there is a need for the Palestinian stock market investors to build their investment decisions on the basis of accounting information, particularly on the basis of the book value and the rate of return on equity greater degree of economic information, and 2- thee is a need for companies to deploy a unified set of accounting ratios with quarterly reports and annual so that the investor can evaluate the performance of these companies before making decisions to buy or sell the stock.

American Psychological Association (APA)

الباز، عماد محمد وعلي، محمد عيسى الشيخ. 2016. مدى الاعتماد على المعلومات المحاسبية و الاقتصادية في تفسير الاختلافات في أسعار الأسهم السوقية و ترشيد قرار الاستثمار في بورصة فلسطين. مجلة جامعة القدس المفتوحة : للبحوث الإدارية و الاقتصادية،مج. 2، ع. 6، ص ص. 287-326.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701048

Modern Language Association (MLA)

الباز، عماد محمد وعلي، محمد عيسى الشيخ. مدى الاعتماد على المعلومات المحاسبية و الاقتصادية في تفسير الاختلافات في أسعار الأسهم السوقية و ترشيد قرار الاستثمار في بورصة فلسطين. مجلة جامعة القدس المفتوحة : للبحوث الإدارية و الاقتصادية مج. 2، ع. 6 (حزيران 2016)، ص ص. 287-326.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701048

American Medical Association (AMA)

الباز، عماد محمد وعلي، محمد عيسى الشيخ. مدى الاعتماد على المعلومات المحاسبية و الاقتصادية في تفسير الاختلافات في أسعار الأسهم السوقية و ترشيد قرار الاستثمار في بورصة فلسطين. مجلة جامعة القدس المفتوحة : للبحوث الإدارية و الاقتصادية. 2016. مج. 2، ع. 6، ص ص. 287-326.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701048

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 323-326

Record ID

BIM-701048