واقع العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي و الطالب من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس : دراسة ميدانية على أعضاء هيئة التدريس بجامعة دنقلا-كلية التربية

Other Title(s)

The reality of the educational relationship between university professors and students from perspective of faculty members

Author

قمر، مجذوب أحمد محمد أحمد

Source

مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي

Issue

Vol. 36, Issue 1 (30 Jun. 2016), pp.187-200, 14 p.

Publisher

Association of Arab Universities General Secretariat

Publication Date

2016-06-30

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

14

Main Subjects

Educational Sciences

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي و الطالب الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية-جامعة دنقلا.

و طبقت الدراسة على عينة مكونة من (22) عضو هيئة تدريس وفقا لمتغيرات النوع الاجتماعي، سنوات الخبرة، و العمر، و الرتبة الأكاديمية.

و قد استخدم الباحث المنهج الوصفي.

و تكونت أداة الدراسة من (49) فقرة توزعت على ثلاثة مجالات رئيسية هي : التفاعل مع الطالب، و توجيه سلوك الطلبة ، و المناخ النفسي الاجتماعي.

أظهرت النتائج أن الأهمية النسبية لوقع العلاقة التربوية يساوي (88.71 %) و هو في مستوى العالي جدا حسب المعالجات الإحصائية، و قد حصل مجال توجيه سلوك الطلبة على درجة أهمية عالية جدا و في المرتبة الأولى، و لم تظهر نتائج الدراسة فروقا ذات دلالة إحصائية في العلاقة التربوية تعزى لمتغيري الدراسة، العمر و الرتبة الأكاديمية، إلا أنها أظهرت فروقا عند مستوى الدلالة (0.05 = a) تعزى لمتغيري النوع الاجتماعي و لصالح الذكور، و سنوات الخبرة و لصالح عشر سنوات فأكثر.

و قد خرجت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات و التوصيات.

Abstract EN

This study aims at identifying the reality of educational relationship between university professors and student from faculty members’ perspective at Dongola University, Faculty of Education.

A sample consisting of(22) faculty members were surveyed.

Variables including: gender, years of experience, and academic rank were under focus.

The descriptive analytical method was used in this study.

An instrument consisting of(49) items were applied on this instrument covers three major aspects, which were: interaction with students, guiding student’s behavior, and the social psychological climate.

Data analysis revealed that the grand average score of the reality of educational relationship between faculty member and student was(88,71%) which is at a very high level.

Guiding student’s behavior were ranked at the top level with an average.

Non statistically significant differences were found that could be due to academic rank and age.

Whereas statistically significant differences at(a=0.05) were found that could be due to gender in favor of males and years of experience in favor of ten years or more.

, Finally, in light of the study results and discussion the researcher suggested some recommendations.

American Psychological Association (APA)

قمر، مجذوب أحمد محمد أحمد. 2016. واقع العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي و الطالب من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس : دراسة ميدانية على أعضاء هيئة التدريس بجامعة دنقلا-كلية التربية. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي،مج. 36، ع. 1، ص ص. 187-200.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701772

Modern Language Association (MLA)

قمر، مجذوب أحمد محمد أحمد. واقع العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي و الطالب من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس : دراسة ميدانية على أعضاء هيئة التدريس بجامعة دنقلا-كلية التربية. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي مج. 36، ع. 1 (حزيران 2016)، ص ص. 187-200.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701772

American Medical Association (AMA)

قمر، مجذوب أحمد محمد أحمد. واقع العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي و الطالب من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس : دراسة ميدانية على أعضاء هيئة التدريس بجامعة دنقلا-كلية التربية. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي. 2016. مج. 36، ع. 1، ص ص. 187-200.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-701772

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن ملاحق : ص. 199-200

Record ID

BIM-701772