مستوى اكتساب الطلبة الصم للمفاهيم و المهارات الرياضية الأساسية في المرحلة الابتدائية في الأردن

Other Title(s)

The level of the acquisition of the basic concepts and mathematical skills by deaf students in the primary stage in Jordan

Joint Authors

صبيح، أماني
الرحامنة، غالب حامد
السعايدة، ناجي منور عبد الرحمن

Source

مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية

Issue

Vol. 6, Issue 1 (30 Jun. 2011), pp.85-111, 27 p.

Publisher

Taibah University College of Education

Publication Date

2011-06-30

Country of Publication

Saudi Arabia

No. of Pages

27

Main Subjects

Educational Sciences

Abstract AR

هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى اكتساب الطلبة الصمم في المرحلة الابتدائية للمفاهيم و المهارات الرياضية، و معرفة اثر الجنس في اكتساب ذلك، و قد تكونت عينة الدراسة من (١٢٣) طالبا و طالبة من طلبة الصف الرابع و السادس من مدارس الأمل للحم و البكم في محافظة العاصمة و محافظة الزرقاء و محافظة البلقاء.

و للإجابة عن أسئلة الدراسة قام الباحثون بتحليل محتوى مادة الرياضيات و تحديد المفاهيم و المهارات الرياضية المتضمنة في مقرر كتاب الرياضيات الوحدات الثلاث الأوعى و إعداد اختبار تحصيلي يقيس مستوى اكتساب الطلاب الحسم للمفاهيم و المهارات الرياضية، و قد تم التحقق من صدق الاختبار عن طريق عرضه على مجموعة من المحكمين من ذوي الخبرة و الاختصاص في هذا المجال، كما تم حساب معامل الثبات باستخدام معادلة ألفا كرونباخ فوجد أن معامل الثبات للصف الرابع (0.91) و الصف السادس (0.84).

قام الباحثون بحساب متوسطات أداء الطلبة على الاختبار، للتعرف على مستوى اكتساب الطلبة الصم للمفاهيم و المهارات الرياضية المتضمنة في الوحدات الثلاث الأولى من مقرر الرياضيات لصف الرابع و السادس بمدارس الأمل للصم، واظهر التحليل الإحصائي للأداء على الاختبار التحصيلي أن المتوسط الحسابي العام لدرجات طلاب الصف الرابع كان (31.56) أي ما يساوي (63.12 %( و هذا يشير إلى أن مستواهم في اكتساب المفاهيم كان متوسطا، أما طلاب الصف السادس فكان المتوسط الحسابي العام لدرجاتهم على الاختبار هو (29.03) أي ما يساوي (58.6 %) و هذا يشير إلى أن مستواهم كان مقبولا في اكتساب المفاهيم و المهارات الرياضية، و حسب النظام المعمول به في وزارة التربية و التعليم بأن الطالب إذا حصل على درجة من (٥٠- ٥٩) يكون مستواه ضعيفا و من (٦٠-٦٩) يكون مستواه متوسطا.

كما اظهر اختبار (ت) للفرق بين المتوسطات انه لا يوجد فروق في اكتساب المفاهيم و المهارات الرياضية بين طلبة الصفين الرابع و السادس الابتدائي تعزى للجنس.

Abstract EN

The purpose of the study was to show the level of the Deaf Students in the primary stage can acquire the concepts and mathematical skills and the effect of sex in acquiring these concepts and skills .

The sample of the study consists of (123) Students from fourth and sixth grades from AL- Amal Centers for Deaf Students in Amman , Zarqa and Balqa Governorates.

To answer the questions of the study, the researchers analyzed the content of the math- text ,defined the concepts and mathematical skills included in the math - text in the first three units and prepared an achievement exam that measures the extent of the Deaf Students acquisition of these concepts and skills.

The validity of this exam was ascertained by submitting it to an experienced group in this field .

AIFA formula was calculated and it is found that the Alfa formula factor was (0.91) for the fourth grade and (0.84) for the sixth grade.

The researchers has calculated the average of Students performing in the test to identify the level of acquiring the concepts and mathematical skills included in the first three units of the math - text for the fourth and sixth grades in AL - Amal School the Deaf.

The statistical analysis for the achievement test has shown that the average of the marks achieved by the fourth grade Students was (31.56), which equals (%63.12).

This indicates that their level in acquiring the concept was average.

On the other hand, the average of the mark achieved by the sixth grade Students was (29.03), which equals (%58.06).

This indicates that their level was satisfactory in acquiring the concept and mathematical skills , according to the applicable system in the Ministry of Education , if the Students acquire degrees between 50-59% then their level is considered average, and between 60-69 % then his level is average.

The T- Test for difference among averages has shown that there is no difference between the mail and female Students.

American Psychological Association (APA)

صبيح، أماني والسعايدة، ناجي منور عبد الرحمن والرحامنة، غالب حامد. 2011. مستوى اكتساب الطلبة الصم للمفاهيم و المهارات الرياضية الأساسية في المرحلة الابتدائية في الأردن. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية،مج. 6، ع. 1، ص ص. 85-111.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-709972

Modern Language Association (MLA)

صبيح، أماني....[و آخرون]. مستوى اكتساب الطلبة الصم للمفاهيم و المهارات الرياضية الأساسية في المرحلة الابتدائية في الأردن. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية مج. 6، ع. 1 (2011)، ص ص. 85-111.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-709972

American Medical Association (AMA)

صبيح، أماني والسعايدة، ناجي منور عبد الرحمن والرحامنة، غالب حامد. مستوى اكتساب الطلبة الصم للمفاهيم و المهارات الرياضية الأساسية في المرحلة الابتدائية في الأردن. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية. 2011. مج. 6، ع. 1، ص ص. 85-111.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-709972

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 108-110

Record ID

BIM-709972