مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية في مدارس التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان

Other Title(s)

The scope of administrative and technical skills of school principals which enable them to deal with crises at basic education schools in North Batina Region, Sultanate of Oman

Time cited in Arcif : 
6

Author

السعدية، حمدة بنت حمد بن هلال

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 26, Issue 102 (30 Mar. 2012), pp.195-254, 60 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2012-03-30

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

60

Main Subjects

Educational Leadership and Foundations

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية في مدارس التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان بالإضافة إلى تعرف أثر متغيرات الجنس، و المؤهل العلمي، و سنوات الخبرة، و المرحلة التعليمية على تقديرات مديري و مديرات المدارس المطبق عليهم الاستبانة.

و لتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة بإعداد استبانة تكونت من (52) فقرة موزعة على ثلاث مجالات، تم تطبيقها على عينة الدراسة التي تكونت من (60) مديرا و مديرة.

و تمت المعالجة الإحصائية للبيانات.

و من أهم النتائج التي كشفت عنها الدراسة الميدانية ما يأتي : أن مديري مدارس التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان يمتلكون مهارات، و قدرات إدارية، و فنية، تمكنهم من التعامل مع الأزمات التي تحدث بحكمة و دراية، حيث اتضح وجود دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05).

و أن مجالات مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية جاءت على التوالي عند مستوى الدلالة (0.05)، أما فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة فقد أشارت النتائج إلى عدم وجود دلالة فروق في مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية في متغيرات كل من الجنس، و المؤهل العلمي، و سنوات الخبرة للمجال الإداري، بينما توجد فروق فردية فيما يخص المرحلة التعليمية و لصالح الحلقة الأولى.

توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات و الإجراءات المقترحة لمدى امتلاك مديري مدارس التعليم الأساسي للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية بمنطقة الباطنة شمال ؛ من أهمها : 1-التركيز على أهمية وضع الخطط التطويرية للتعامل مع الأزمات، و ذلك بمشاركة الجميع (المدراء، و المعلمين، و الطلبة)، و البعد عن المركزية في رسم الخطط و اتخاذ القرارات في تلك المواقف.

2-ضرورة تفعيل وجود فريق عمل متكامل داخل المدرسة للتعامل مع الأزمات من خلال توزيع المهام و الأدوار، و عقد الاجتماعات الدورية بينهم، لاحتواء الأزمات عند حدوثها بأقل الأضرار بالمسيرة التعليمية.

Abstract EN

The study aims to explore the scope of the administrative and technical skills which North Batina Basic Education Schools principals (BESPs) show when dealing with the crises erupting in their schools.

It also aims at exploring the effects of the variables of sex, academic qualification, experience years and education level on the principals’ answers to the researcher’s questionnaire, of 52 items distributed over three areas.

The questionnaire was administered to a sample of 60 principal BESPs.

Findings indicate that the BESPs of North Batina region in Oman have administrative and technical skills and abilities which enable them to deal with the crises wisely and competently with a statistical significance at P ≤ 0.05.

The areas of the scope of these skills have the statistical significance at P ≤ 0.05 respectively.

Some items have got the highest percentage while some others have got the lowest percentage of importance of the BESPs administrative and technical skills in dealing with school crises.

Moreover, no significant difference is attributed to the variables of sex, academic qualification and administrative experience years in the scope of BESPs administrative and technical skills in dealing with school crises, but there are individual differences in the education level in favor of Cycle One.

The following recommendations can be made to enhance BESPs administrative and technical skills in dealing with school crises in North Batina region BESs : 1-Highlighting the importance of laying down educational plans to deal with the crises with the participation of principals, teachers and students and doing away with central plans and decisions in such situations.

2-Highlighting the importance of setting up a competent team work inside schools to handle crises through distributing tasks and roles.

The team members must have regular meetings to contain crises once erupted to minimize their effects on the educational process.

American Psychological Association (APA)

السعدية، حمدة بنت حمد بن هلال. 2012. مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية في مدارس التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان. المجلة التربوية،مج. 26، ع. 102، ص ص. 195-254.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-827446

Modern Language Association (MLA)

السعدية، حمدة بنت حمد بن هلال. مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية في مدارس التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان. المجلة التربوية مج. 26، ع. 102 (آذار 2012)، ص ص. 195-254.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-827446

American Medical Association (AMA)

السعدية، حمدة بنت حمد بن هلال. مدى امتلاك مديري المدارس للمهارات الإدارية و الفنية في التعامل مع الأزمات المدرسية في مدارس التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان. المجلة التربوية. 2012. مج. 26، ع. 102، ص ص. 195-254.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-827446

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 251-254

Record ID

BIM-827446