الدوافع وراء الإقبال المتزايد للالتحاق ببرامج الدراسات العليا للتخصصات التربوية في الأردن: دراسة ميدانية نوعية في جامعة اليرموك

Other Title(s)

Motivations to enroll in education graduate programs in Jordan: a qualitative field study at Yarmouk University

Joint Authors

العسيري، محمد علي محمد
القضاة، محمد فرحان

Source

المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي

Issue

Vol. 10, Issue 29 (30 Jun. 2017), pp.161-180, 20 p.

Publisher

University of Science and Technology

Publication Date

2017-06-30

Country of Publication

Yemen

No. of Pages

20

Main Subjects

Educational Sciences
Psychology

Topics

Abstract AR

هدفت الدراسة الحالية التعرف على أسباب ودوافع التحاق طلبة جامعة اليرموك ببرامج الدراسات العليا للتخصصات التربوية في الأردن، شارك في الدراسة عشرة من الطلبة (6) منهم ذكور و(4) إناث وقد استخدم في الدراسة البحث النوعي من خلال أسلوب المقابلة المعمقة حيث تم مقابلة المشاركين من الطلبة الملتحقين ببرامج الدكتوراه والماجستير في التخصصات التربوية بجامعة اليرموك، وتم طرح أسئلة متفرقة في كل جلسة، تحتمل إجابا مفتوحة ومعمقة لإعطاء معنى للظاهرة من وجهة نظر المشاركين بها.

نتج عن تحليل استجابات المشاركين بتركيزها على الدوافع الآتية: التقدم الوظيفي، وإيجاد فرص عمل أوسع، والدافع الاجتماعي الذي يركز على تحسين المكانة الاجتماعية، وتكوين علاقات اجتماعية، وتشجيع الأهل والأصدقاء لمتابعة الدراسة، ثم تلاه الدافع الاقتصادي الذي ينظر إلى أن الحصول على شهادة عليا سيزيد في مستوي دخل الفرد، والترقية الوظيفية، وتحسين الظروف المعيشية الشخصية، والحصول على فرص عمل في الخارج.

كما أشارت النتائج إلى دور الدافع النفسي للالتحاق بكلية الدراسات العليا والذي يعمل على توفير الاستقرار والرضا النفسي، وتحقيق الذات.

كما أن هناك إشارة إلى سياسات القبول في الجامعات حيث أصبحت أكثر مرونة من السابق، وتغيرت المعايير، وهذا فتح الباب على مصراعيه للقبول، مما شجع الطلبة على تزايد الإقبال، وأضافوا إلى أن مستقبل الدراسات العليا واضح في ضوء هذه المعايير والسياسات، حيث سيتزايد الطلبة وسوف يتم فتح تخصصات أخرى في المستقبل.

Abstract EN

The present study aimed to identify the causes and motives of Yarmouk University students to enroll in graduate programs of educational disciplines in Jordan.

Ten students (6 males and 4 females) participated in the study.

The study used qualitative research method by means of in-depth interviews during which the participants were given various open questions in each session so as to express their views about the issue under investigation.

After the analysis of participants’ responses, it was found that they focused on the following motives: career advancement; creation of wider job opportunities; social motivation, which focuses on improving the social status; formation of social relationships; friends and family’s encouragement to pursue graduate studies.

Then economic motives were brought in by the participants, who believed that to get a graduate degree would increase their income, career promotion, personal living standards, and job opportunities abroad.

The results also pointed to the role of psychological motivation for admission to the College of Graduate Studies.

This would provide psychological stability and satisfaction, and self-esteem.

There was also a reference to the admission policies at universities which became more flexible than before, whereby standards have also changed.

This made admission more open than before, which encouraged more students to apply to graduate programs.

They also added that in view of these standards and policies, it is clear that more students will apply to the graduate programs in the future; and other new disciplines would be opened in the future as well.

American Psychological Association (APA)

القضاة، محمد فرحان والعسيري، محمد علي محمد. 2017. الدوافع وراء الإقبال المتزايد للالتحاق ببرامج الدراسات العليا للتخصصات التربوية في الأردن: دراسة ميدانية نوعية في جامعة اليرموك. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي،مج. 10، ع. 29، ص ص. 161-180.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-843556

Modern Language Association (MLA)

القضاة، محمد فرحان والعسيري، محمد علي محمد. الدوافع وراء الإقبال المتزايد للالتحاق ببرامج الدراسات العليا للتخصصات التربوية في الأردن: دراسة ميدانية نوعية في جامعة اليرموك. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي مج. 10، ع. 29 (2017)، ص ص. 161-180.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-843556

American Medical Association (AMA)

القضاة، محمد فرحان والعسيري، محمد علي محمد. الدوافع وراء الإقبال المتزايد للالتحاق ببرامج الدراسات العليا للتخصصات التربوية في الأردن: دراسة ميدانية نوعية في جامعة اليرموك. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي. 2017. مج. 10، ع. 29، ص ص. 161-180.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-843556

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

النص باللغة العربية مع مستخلصين باللغة العربية و الإنجليزية.

Record ID

BIM-843556