إدارة رأس المال البشري و الإبداع التنظيمي : دراسة ميدانية لبعض الجهات الحكومية في دولة الكويت

Other Title(s)

Human capital management and organizational innovation : a field study of some Kuwaiti government agencies

Time cited in Arcif : 
1

Joint Authors

القريوتي، محمد قاسم أحمد
المطيري، يوسف محمد

Source

المجلة العربية للعلوم الإدارية

Issue

Vol. 24, Issue 2 (31 May. 2017), pp.211-242, 32 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2017-05-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

32

Main Subjects

Business Administration
Human Resource Management

Topics

Abstract AR

تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على الاهتمام الذي توليه الجهات الحكومية في دوله الكويت لإدارة رأس المال البشري بوصفه أحد المقومات الأساسية رأس المال الفكري (Intellectual Capital) في قدرته على تعزيز الإبداع، و التحقق من وجود علاقات ارتباط معنوية، بين رأس المال البشري و الإبداع التنظيمي.

شملت الدراسة عينة عشوائية طبقية من الموظفين الإداريين على مستوى المركز في الوزارات و الهيئات و المؤسسات العامة، و تم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات و اختبار الفرضيات للوصول للنتائج و التوصيات المناسبة، التي من شأن الأخذ بها دعم الاهتمام برأس المال البشري بما ينعكس على مستوى الإبداع و رفع مستوى أداء الجهات الحكومية.

و قد توصلت الدراسة إلى أن العاملين في هذه الجهات يقيمون اهتمام الجهات الحكومية بإدارة رأس المال البشري و الإبداع بدرجة متوسط.

فقد بلغ تقييم الاهتمام بإدارة رأس المال البشري (3.12)، و الإبداع (3.23) على سلم ليكرت الخماسي، و إلى وجود ارتباطات إيجابية قوية (0.825*) و تأثيرات ذات دلالة معنوية لإدارة رأس المال البشري تفسر 67 % من عملية الإبداع التنظيمي، و بناء على ذلك يوصي الباحثان بضرورة الاهتمام بإدارة رأس المال البشري و إعطاء جهود التنمية البشرية بعدا استراتيجيا.

Abstract EN

This study investigates the importance which Kuwaiti government agencies give to human capital management (HUM) as an important component of the intellectual capital (IC), and it examines the kind of correlation and effect between HCM and innovation.

The study was conducted on a random stratified sample of administrative employees at the central level in ministries and public corporations and institutions.

Statistical methods were used in analyzing data to answer and test study questions and hypotheses.

The results showed that employees in Kuwaiti government agencies evaluate HC and innovation in government agencies at a moderate level, and strong positive effects and relationships at significant levels between HCM and innovation.

The study provides recommendations with regard to enhancing HCM role and its influence on innovation.

American Psychological Association (APA)

المطيري، يوسف محمد والقريوتي، محمد قاسم أحمد. 2017. إدارة رأس المال البشري و الإبداع التنظيمي : دراسة ميدانية لبعض الجهات الحكومية في دولة الكويت. المجلة العربية للعلوم الإدارية،مج. 24، ع. 2، ص ص. 211-242.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-848452

Modern Language Association (MLA)

المطيري، يوسف محمد والقريوتي، محمد قاسم أحمد. إدارة رأس المال البشري و الإبداع التنظيمي : دراسة ميدانية لبعض الجهات الحكومية في دولة الكويت. المجلة العربية للعلوم الإدارية مج. 24، ع. 2 (أيار 2017)، ص ص. 211-242.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-848452

American Medical Association (AMA)

المطيري، يوسف محمد والقريوتي، محمد قاسم أحمد. إدارة رأس المال البشري و الإبداع التنظيمي : دراسة ميدانية لبعض الجهات الحكومية في دولة الكويت. المجلة العربية للعلوم الإدارية. 2017. مج. 24، ع. 2، ص ص. 211-242.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-848452

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 237-241

Record ID

BIM-848452