تسرب القيادات الإدارية النسائية من المناصب القيادية في الجامعة السعودية : الأسباب و الحلول

Other Title(s)

Women leaders turnover from leadership positions : reasons and solutions

Time cited in Arcif : 
2

Author

المنقاش، سارة بنت عبد الله

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 31, Issue 123 (30 Jun. 2017), pp.183-238, 56 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2017-06-30

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

56

Main Subjects

Educational Sciences
Sociology and Anthropology and Social Work
Educational Leadership and Foundations

Topics

Abstract AR

تهدف الدراسة إلى التعرف على أسباب تسرب القيادات النسائية من المناصب القيادية في الجامعات السعودية، من خلال التعرف على طرق ترشيحهن للمناصب القيادية، و أسباب قبولهن الترشيح، و التحديات التي أدت إلى تسربهن، و التعرف على درجة مساهمة القيادات النسائية في زيادة التحديات، و أخيرا الحلول التي يمكن أن تساهم في الحد من تسرب القيادات النسائية.

و لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي بتطبيق استبانة على عينة قصدية من القيادات النسائية المتسربة أو التي لا ترغب في التجديد خلال الفترة من عام 1430-1435ه في جامعتي الملك سعود و الإمام محمد بن سعود الإسلامية و كان عددهن (٦٧) قيادية من أصل (٩٥) أي بنسبة (70 %) من إجمالي الاستبانات الموزعة.

و كانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة كما يلي : 1-أن (60 %) من القيادات النسائية تم ترشيحهن من قبل إدارة الجامعة دون الدخول في المفاضلات الوظيفية.

2-أن (76 %) قبلن الترشيح لأن لديهن رؤية تطويرية يرغبن تحقيقها.

3-أسباب التسرب كانت على التوالي : أسباب تنظيمية، ثم أسباب ثقافية، يليها أسباب علاقاتية، و أخيرا لأسباب شخصية.

4-ساهمت القيادات النسائية في ريادة التحديات من خلال عدم المرونة في تطبيق اللوائح، و العودة للقيادات الرجالية في اتخاذ القرارات، و تعقيد إجراءات العمل، و ضعف المطالبة بالصلاحيات المناسبة.

5-كانت أهم الحلول للحد من التسرب هي على التوالي : المقترحات التنظيمية، ثم الشخصية، يليها العلاقاتية، و أخيرا الثقافية.

Abstract EN

The study aims at identifying the reasons of women leaders’ turnover from leadership positions at Saudi Universities.

The study examines the means of women’ nominations to leadership positions, reasons of their acceptance to nominations, challenges resulting to their turnover, determination of the extent of contribution of women leaders to these challenges, and finally the suggestions for minimizing their turnover.

To achieve the goals of the study, the researcher uses the descriptive analysis methodology by distributing a survey on a purposive sample of women leaders who left the position or do not want to continue working during the period 2010-2014 at King Saud University and Alimam Mohammed Ben Saud Islamic University.

The participants were 67 women leaders from 95 The main results are as flollwes : 1- 60 % of participants are nominated to the positions by appointment.

2-67 % accepted the nomination because they have a vision of improvement they would like to achieve.

3-The main reasons of leaving their positions are respectively as follows : organizational, cultural, relational, and personal reasons.

4- The women leaders increase the challenges they face by inflexibility in regulations application, seeking men leaders on decision making, complicating work procedures, and weak demands for authorities.

5- Some recommendations were suggested to reduce the turnover of women leaders from their position.

American Psychological Association (APA)

المنقاش، سارة بنت عبد الله. 2017. تسرب القيادات الإدارية النسائية من المناصب القيادية في الجامعة السعودية : الأسباب و الحلول. المجلة التربوية،مج. 31، ع. 123، ص ص. 183-238.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-849436

Modern Language Association (MLA)

المنقاش، سارة بنت عبد الله. تسرب القيادات الإدارية النسائية من المناصب القيادية في الجامعة السعودية : الأسباب و الحلول. المجلة التربوية مج. 31، ع. 123 (حزيران 2017)، ص ص. 183-238.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-849436

American Medical Association (AMA)

المنقاش، سارة بنت عبد الله. تسرب القيادات الإدارية النسائية من المناصب القيادية في الجامعة السعودية : الأسباب و الحلول. المجلة التربوية. 2017. مج. 31، ع. 123، ص ص. 183-238.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-849436

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 234-238

Record ID

BIM-849436