الحوكمة المصرفية كآلية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية بالبنوك و المؤسسات المالية في الجزائر : دراسة ميدانية بمجموعة من البنوك والمؤسسات المالية بولاية سطيف

Time cited in Arcif : 
2

Joint Authors

مزيمش، أسماء
شريقي، عمر

Source

أبحاث اقتصادية و إدارية

Issue

Vol. 2018, Issue 23 (30 Jun. 2018), pp.207-232, 26 p.

Publisher

University Mohamed Khider Biskra Faculty of Economics Commerce and Management Laboratory Financial Banking and Manement

Publication Date

2018-06-30

Country of Publication

Algeria

No. of Pages

26

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences

Topics

Abstract AR

يهدف هذا البحث لدراسة الدور الذي تؤديه الحوكمة المصرفية في تعزيز المسؤولية الاجتماعية في البنوك و المؤسسات المالية و ما هي العلاقة بينهما، و ذلك من خلال التطرق للمفاهيم الخاصة بالحوكمة المصرفية و المفاهيم الخاصة بالمسؤولية الاجتماعية، و من ثم دراسة الحوكمة المصرفية كآلية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية في البنوك و المؤسسات المالية، من خلال دراسة ميدانية على مجموعة من البنوك و المؤسسات المالية في ولاية سطيف.

و قد بينت نتائج الدراسة أن البنوك و المؤسسات المالية بولاية سطيف تطبق مبادئ الحوكمة المصرفية و هو أساس التزامها بالمسؤولية الاجتماعية، كما أن آليات الحوكمة المتمثلة في مجلس الإدارة، لجنة التدقيق، التدقيق الداخلي، التدقيق الخارجي و اللجنة المصرفية، تعمل على تعزيز المسؤولية الاجتماعية بالبنوك و المؤسسات المالية محل الدراسة.

Abstract EN

This research aims to examine the role played by the banking governance in promoting social responsibility in banks and financial institutions, and the relationship between them, through addressing the concepts of banking governance and social responsibility concepts, and then examine the Banking governance as a mechanism to promote social responsibility in banks and financial institutions, through field study on a group of banks and financial institutions in Setif.

The results of the study showed that banks and financial institutions in Setif are applying banking governance principles which are the basis of its commitment to social responsibility.

Governance mechanisms, namely the administration Board, Audit Committee, internal audit, external and Banking Commission are working to promote social responsibility by banks and financial institutions that are the subject of the study.

American Psychological Association (APA)

مزيمش، أسماء وشريقي، عمر. 2018. الحوكمة المصرفية كآلية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية بالبنوك و المؤسسات المالية في الجزائر : دراسة ميدانية بمجموعة من البنوك والمؤسسات المالية بولاية سطيف. أبحاث اقتصادية و إدارية،مج. 2018، ع. 23، ص ص. 207-232.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-920491

Modern Language Association (MLA)

مزيمش، أسماء وشريقي، عمر. الحوكمة المصرفية كآلية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية بالبنوك و المؤسسات المالية في الجزائر : دراسة ميدانية بمجموعة من البنوك والمؤسسات المالية بولاية سطيف. أبحاث اقتصادية و إدارية ع. 23 (حزيران 2018)، ص ص. 207-232.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-920491

American Medical Association (AMA)

مزيمش، أسماء وشريقي، عمر. الحوكمة المصرفية كآلية لتعزيز المسؤولية الاجتماعية بالبنوك و المؤسسات المالية في الجزائر : دراسة ميدانية بمجموعة من البنوك والمؤسسات المالية بولاية سطيف. أبحاث اقتصادية و إدارية. 2018. مج. 2018، ع. 23، ص ص. 207-232.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-920491

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 230-232

Record ID

BIM-920491