دور إدارة جامعة اليرموك في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة : العقبات و الحلول

Other Title(s)

The role of Yarmouk University administration in implementing productive university concept : obstacles and solutions

Time cited in Arcif : 
1

Joint Authors

عاشور، محمد علي ذيب
بني مقداد، نعيمة علي

Source

المجلة التربوية

Issue

Vol. 32, Issue 126 (31 Mar. 2018), pp.159-194, 36 p.

Publisher

Kuwait University Academic Publication Council

Publication Date

2018-03-31

Country of Publication

Kuwait

No. of Pages

36

Main Subjects

Educational Sciences
Educational Leadership and Foundations

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة تعرف دور إدارة جامعة اليرموك في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة، و ما العقبات التي تواجه تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة، و ما الحلول المقترحة التي يقدمها أفراد عينة الدراسة حول تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة.

تكون مجتمع الدراسة من القادة الأكاديميين في جامعة اليرموك، و عددهم (100)، و تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة المسحية، حيث شملت العينة (72) فردا.

و توصلت الدراسة إلي أن دور الإدارة الجامعية في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة في جامعة اليرموك من وجهة نظر القادة الأكاديميين كان متوسطا، و جاء ترتيب المجالات كالاتي : مجال التدريس في المرتبة الأولى، تلاه مجال الخدمة العامة (خدمة المجتمع)، و في المرتبة الأخيرة مجال البحث العلمي.

و أظهرت النتائج عددا من العقبات التي تعترض تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة و كان أبرزها "قلة مصادر التمويل"، و تم استعراض مجموعة من الحلول المقترحة من أهمها " البحث عن مصادر تمويل جديدة.

Abstract EN

This study aims to investigate the role of the administration of Yarmouk University in implementing productive university concept and finding the obstacles and solutions in this regard.

The study population consisted of all academic leaders at Yarmouk university including (100) members.

The study sample consisted of (72) members chosen by survey method.

The study results showed that the role of university administration in implementing productive university as perceived by academic leaders showed an average role, showing the domains as follows : teaching domains come in the first place, followed by community service, and research came in last rank.

The study also showed a number of obstacles facing the implementation of productive university such as the lack of financial resources, and the suggested solution for that purpose was to find new financial resources.

American Psychological Association (APA)

بني مقداد، نعيمة علي وعاشور، محمد علي ذيب. 2018. دور إدارة جامعة اليرموك في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة : العقبات و الحلول. المجلة التربوية،مج. 32، ع. 126، ص ص. 159-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-927954

Modern Language Association (MLA)

بني مقداد، نعيمة علي وعاشور، محمد علي ذيب. دور إدارة جامعة اليرموك في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة : العقبات و الحلول. المجلة التربوية مج. 32، ع. 126 (آذار 2018)، ص ص. 159-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-927954

American Medical Association (AMA)

بني مقداد، نعيمة علي وعاشور، محمد علي ذيب. دور إدارة جامعة اليرموك في تطبيق مفهوم الجامعة المنتجة : العقبات و الحلول. المجلة التربوية. 2018. مج. 32، ع. 126، ص ص. 159-194.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-927954

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 192-194

Record ID

BIM-927954