التعويض المنفرد من مال الصغير : دراسة مقارنة

Other Title(s)

Compensation single from the child money

Parallel Title

Compensation single from the child money

Joint Authors

إبتهال غازي مهدي
سميسم، جواد كاظم جواد

Source

مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية

Issue

Vol. 13, Issue 47 (31 Jul. 2020), pp.128-164, 37 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Law

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

37

Main Topic

Law

Topics

Abstract AR

إنَّ التعويض المنفرد من مال الصغير عن الأضرار التي يحدثها يستوفى من ذمته المالية و على نحو الانفراد، فالصغير سواء كان مميزاً أو غير مميز مسؤول مسؤولية تقصيرية أصلية في القانون المدني العراقي عن تعويض ضرر الأتلاف الحادث بفعله، حيث يمكن للمضرور الرجوع على الصغير بشكل مباشر في حال قيام مسؤوليته التقصيرية بتحقق أركانها، أو بشكل غير مباشر من خلال الرجوع على المسؤول عن رعاية و رقابة الصغير عند قيام مسؤوليته نتيجة للخطأ المفترض من جانبه في إداء واجبه بالرعاية و الرقابة و عدم قدرته على نفي المسؤولية عنه، مما يجعل للمضرور حق مطالبة الراعي بالتعويض عن ضرر الصغير، و هذا الرجوع غير المباشر بالتعويض من مال الصغير جاء من منطلق حرص القانون على ضمان حق المتضرر أمام إعسار مرتكب الفعل الضار الغالب و عدم قدرته على دفع التعويض، في مقابل ازدياد حالات الأتلاف الواقعة من فئة الصغار لما نشهده اليوم من توسع نشاط الفرد بصورة عامة و الصغير بصورة خاصة، الأمر الذي تطلب حماية قانونية للأفراد في أنفسهم و أموالهم و الحد قدر الإمكان من حجم المشاكل المترتبة على تحقق مسؤولية الصغير و استحصال التعويض تبعاً لذلك، فكفل القانون تلك الحماية بمنح المتضرر حق الرجوع على راعي الصغير باعتباره الطرف المليء غالباً و المسؤول عنه بما عليه من واجب الرعاية و الرقابة، و لكي يكون دافعاً له لبذل العناية المعتادة في إداء هذا الواجب، وفي مقابل ذلك ضمن القانون للراعي الحق في الرجوع على الصغير بما ضمنه للمتضرر، مما يجعل من التعويض المستحصل من الراعي و بشكل غير مباشر تعويضاً منفرداً يصب في الذمة المالية للصغير.

Abstract EN

Compensation for the damages that a child caused is taken from his own money alone. In the Iraqi civil law, the child, is a fully responsible, original default, for the compensation for the damages he caused. The victim( damaged) can refer the child directly in case of having the default responsibility elements, or indirectly by referring the guardian or the custodian of the child, if he does not do his duty correctly and he cannot neglect the responsibility, so the victim will have the right to claim compensation for the damages caused by the child. This comes from the law interest in protecting the victim rights in front of the inability of the person who perpetrated the harming action to pay the compensation, with the increase of the damages perpetrated by the children due to the increase of the individual activity, in general, and of the children in particular. It requires a legal protection for the individuals and their money, and limiting, as possible, the problems resulting from the child responsibility. Law provides this protection by allowing the victim to refer the custodian as a responsible for the child and his action so as to motivate him to pay attention to the child and on another hand, to maintain the custodian right to refer the child money.

American Psychological Association (APA)

سميسم، جواد كاظم جواد وإبتهال غازي مهدي. 2020. التعويض المنفرد من مال الصغير : دراسة مقارنة. مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية،مج. 13، ع. 47، ص ص. 128-164.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-972281

Modern Language Association (MLA)

سميسم، جواد كاظم جواد وإبتهال غازي مهدي. التعويض المنفرد من مال الصغير : دراسة مقارنة. مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية مج. 13، ع. 47 (تموز 2020)، ص ص. 128-164.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-972281

American Medical Association (AMA)

سميسم، جواد كاظم جواد وإبتهال غازي مهدي. التعويض المنفرد من مال الصغير : دراسة مقارنة. مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية. 2020. مج. 13، ع. 47، ص ص. 128-164.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-972281

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 156-164

Record ID

BIM-972281