الاختصاص القضائي لرئيس الجمهورية : دراسة في دستور جمهورية العراق لعام 2005

Other Title(s)

The jurisdiction of the president of the republic: study in the constitution of the republic of Iraq for the year 2005

Source

مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية

Issue

Vol. 13, Issue 47، ج. 2 (31 Dec. 2020), pp.403-430, 28 p.

Publisher

University of Kufa Faculty of Law

Publication Date

2020-12-31

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

28

Main Topic

Law

Topics

Abstract AR

ان لرئيس الدولة في كل الأنظمة السياسية اختصاصات مختلفة أهمها الاختصاص التنفيذي و لكن هذا الاختصاص يختلف من نظام لآخر إذ يقوى دوره في النظام الرئاسي و يضعف دوره في ظل النظام البرلماني و يتوسط بين القوة و الضعف في ظل نظام شبة الرئاسي أو المختلط و قد تبنى دستور 2005 في العراق النظام البرلماني، الذي يقوم على أساس ازدواج السلطة التنفيذية، أي وجود رئيس للجمهورية يجاوره رئيس الوزراء، و أن من سمات و مميزات النظام البرلماني عدم مسؤولية رئيس الجمهورية، لآنه لا يملك السلطة إذ أن السلطة تدور حيثما وجدت المسؤولية، و بما ان رئيس الدولة في النظام البرلماني لا يملك السلطة اذا لامسوؤلية علية، و هذا المبدأ جاء بالأصل من النظام الإنكليزي و الذي يعد بحق مهد النظام البرلماني و تبلور وجوده، الا ان هذا الوضع في العراق يختلف تماما، إذ على الرغم من النص في الدستور في المادة الأولى منه على تبني النظام البرلماني، إلا أن الدستور ذاته ناقض نفسه في مخالفة أهم سمات النظام البرلماني، و هي عدم مسؤولية رئيس الدولة، سواء كان ملكا ام رئيسا للجمهورية، حيث وضع مجموعة من الصلاحيات الفعلية في المادة (73) التي يباشرها رئيس الجمهورية، فمنها ما يتعلق بالعمل التشريعي، و منها ما يتعلق بالعمل القضائي و التي أهمها الحق بالعفو الخاص، و مصادقة عقوبة الإعدام، و تدخله في تعيين بعض أصناف القضاة، بالإضافة إلى الصلاحيات الشرفية التي لا تقرر المسؤولية لرئيس الجمهورية .لذا تناولنا موضوع (الاختصاص القضائي لرئيس الجمهورية ((دراسة في دستور جمهورية العراق لعام 2005)) في ثلاث مطالب حيث تناولنا في المطلب الأول، علاقة السلطة التنفيذية بالسلطة القضائية لبيان التأثير المتبادل بين السلطتين، و في المطلب الثاني تناولن اختصاص رئيس الجمهورية بالعفو الخاص الذي يملكه بموجب الدستور و الذي يعد بحق اختصاصا قضائيا لأنه يتعلق بفض المنازعات القضائية, و في المطلب الثالث تناولنا سلطة رئيس الجمهورية تقديرا للمصلحة العامة في المصادقة على احكام الإعدام, لأنه يمثل رمز الوطن و الراعي على مصالحة و حقوقه و حامي الدستور.

Abstract EN

The President of the State in all political systems has different competencies, the most important of which is executive, but this competence varies from one system to another as it strengthens its role in the presidential system and weakens its role under the parliamentary system and mediates between strength and weakness under the semi-presidential or mixed system has adopted the 2005 Constitution.

In Iraq, the parliamentary system, which is based on the dual executive power, that is, the presence of a president of the republic adjacent to the prime minister, and that one of the characteristics and characteristics of the parliamentary system is the irresponsibility of the president of the republic, because it does not have power as the power rotates wherever there is responsibility, and since the head of state in the system This principle was originally from the English system, which promises to be the cradle of the parliamentary system and the crystallization of its existence, but this situation in Iraq is quite different, despite the provision in the Constitution in Article 1 of the adoption of the parliamentary system However, the Constitution itself contradicted itself in contravention of the most important features of the parliamentary system, namely the lack of responsibility of the head of state, whether it is king or president of the republic, where he set a set of actual powers in Article (73), which is carried out by the President of the Republic, including with regard to legislative work, including This is related to the judicial work, the most important of which are the right to pardon, ratify the death penalty and intervene in the appointment of certain categories of judges, in addition to the honorary powers that do not decide the responsibility of the President of the Republic.

In three demands where tna Us in the first demand, the executive relationship with the judiciary to demonstrate the mutual influence between the two authorities.

In the second request, we dealt with the President's competence with the special amnesty granted by the Constitution, which is the right of judicial jurisdiction because it relates to the settlement of judicial disputes.

the Constitution.

American Psychological Association (APA)

جلاب، محمد نجم. 2020. الاختصاص القضائي لرئيس الجمهورية : دراسة في دستور جمهورية العراق لعام 2005. مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية،مج. 13، ع. 47، ج. 2، ص ص. 403-430.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-975813

Modern Language Association (MLA)

جلاب، محمد نجم. الاختصاص القضائي لرئيس الجمهورية : دراسة في دستور جمهورية العراق لعام 2005. مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية مج. 13، ع. 47، ج. 2 (2020)، ص ص. 403-430.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-975813

American Medical Association (AMA)

جلاب، محمد نجم. الاختصاص القضائي لرئيس الجمهورية : دراسة في دستور جمهورية العراق لعام 2005. مجلة الكوفة للعلوم القانونية و السياسية. 2020. مج. 13، ع. 47، ج. 2، ص ص. 403-430.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-975813

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 425-428

Record ID

BIM-975813