مدى مشروعية التدخل الدولي لاعتبارات إنسانية في إطار مبدأ عدم جواز تدخل الأمم المتحدة في صميم السلطان الداخلي للدول

Other Title(s)

The extent of the legitimacy of international intervention for humanitarian considerations within the framework of the principle of inadmissibility of the United Nations interference in the heart of the internal authority of states

Source

مجلة العلوم القانونية

Issue

Vol. 35, Issue 1 (30 Jun. 2020), pp.339-378, 40 p.

Publisher

University of Baghdad College of Law

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

40

Main Topic

Law

Topics

Abstract AR

إن التدخل الدولي الإنساني بغض النظر عن مشروعيته أو عدم مشروعيته يهدف إلى استخدام القوة المسلحة و غير المسلحة لحماية حقوق الإنسان و حرياته الأساسية عند حدوث انتهاكات جسيمة لهذه الحقوق، و التي برزت ملامح هذا التدخل و تطوره خلال الفترة التي تلت الحرب الباردة و تأسيس النظام الدولي الجديد القائم على احترام حقوق الإنسان و تحقيق السلم و الأمن الدوليين.

و بغض النظر عن ذلك فأن الممارسات الدولية أثبتت أن التدخل الدولي الإنساني الذي تمت ممارسته لا يستند إلى أية مسوغ قانوني بل يشكل في بعض الأحيان اعتداء على حقوق الدول و سيادتها الداخلية، مثلما حدث في حالة التدخل الذي مارسته الإدارة الأمريكية في الصومال و ليبيا و غيرها من الدول، لذا فقد وصف التدخل الدولي الإنساني في بعض الحالات بالازدواجية و الخروج عن القواعد و الضوابط القانونية الدولية.

فاذا كان مبدأ عدم التدخل في الشؤون الداخلية للدول يؤكد على التزام الدول و المنظمات الدولية بعدم المساس بسيادة الدول و كيانها الداخلي، فأنه في مقابل ذلك يلاحظ بأن مبدأ احترام حقوق الإنسان و حرياته الأساسية يحث الدول و المنظمات الدولية بصفة خاصة بضرورة التدخل من أجل المحافظة على هذه الحقوق و منع التعرض لها، مما أدى إلى وضع المبدأين في حالة تناقض قانوني من حيث مدى المشروعية التي تمارسها الدول عند التدخل الدولي الإنساني، و هذا ما سيتم بحثه في موضوع هذه الدراسة.

Abstract EN

The international humanitarian intervention regardless its legitimacy and illegitimacy aims at using the armed and unarmed force to Protect the rights of the human being and his/ her fundamental freedom when heavy violations may occur for these rights and the interferences features and their development appeared during the period that happened after the cold war as well as the establishment of the new international system the is based on the respect of the human rights to achieve the global peace and security.

The international practices proved that the international humanitarian intervention which have been practiced do not rely on any legal justification and sometimes it forms assault against the states' rights and their internal sovereign as the interference which has been practiced by the American administration in sumal and Lybia and other countries thus such interference is described by the international humanitarian interference in some cases as duality and is away from the international laws and rules.

The concept of the non- interference in the states interior affairs affirms on the states and their interior entities It is seen that the concept of respecting the human rights and his/ her essential freedom urges the global states and organizations in particular to feel the necessity of the interference in order to keep these rights and prevent attacking them and this puts the two principles contradicted legally as far as legitimacy is concerned which is practiced by the states that practice the international humanitarian interference and this would be discussed in the research paper.

American Psychological Association (APA)

هادي طلال هادي. 2020. مدى مشروعية التدخل الدولي لاعتبارات إنسانية في إطار مبدأ عدم جواز تدخل الأمم المتحدة في صميم السلطان الداخلي للدول. مجلة العلوم القانونية،مج. 35، ع. 1، ص ص. 339-378.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976256

Modern Language Association (MLA)

هادي طلال هادي. مدى مشروعية التدخل الدولي لاعتبارات إنسانية في إطار مبدأ عدم جواز تدخل الأمم المتحدة في صميم السلطان الداخلي للدول. مجلة العلوم القانونية مج. 35، ع. 1 (2020)، ص ص. 339-378.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976256

American Medical Association (AMA)

هادي طلال هادي. مدى مشروعية التدخل الدولي لاعتبارات إنسانية في إطار مبدأ عدم جواز تدخل الأمم المتحدة في صميم السلطان الداخلي للدول. مجلة العلوم القانونية. 2020. مج. 35، ع. 1، ص ص. 339-378.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976256

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن هوامش : ص. 372-376

Record ID

BIM-976256