اتجاه طلبة الجامعات إزاء الخطاب السياسي في الفضائيات : (دراسة ميدانية على طلبة الإعلام في الجامعة المستنصرية)‎

Other Title(s)

The ideology of university students towards political discourse in satellite channels : a field study on media students at al-Mustansiriya University

Author

حسين، غزوان جبار محمد

Source

مجلة الباحث الإعلامي

Issue

Vol. 2020, Issue 48 (30 Jun. 2020), pp.73-90, 18 p.

Publisher

University of Baghdad College of Mass Media

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

18

Main Topic

Social Sciences (Multidisciplinary)
Media and Communication
Political Sciences

Topics

Abstract AR

يتنوع الخطاب الذي يصدر عن الكتل و الأحزاب السياسية أيديولوجياتها و توجهاتها المختلفة عِبر الفضائيات و غيرها من وسائل الإعلام و التواصل الاجتماعي، بين خطاب معتدل يدعو إلى التهدئة و آخر متشنج مثيراً للأزمات، و يكمن خطر هذا الخطاب في تعدديته نظراً لتعدد مرجعياتة الداخلية و الخارجية، لذا يسعى الباحث للكشف عن مخاطر هذا الخطاب بين أوساط الجمهور لا سيما في أثناء الأزَمات السياسية التي يشهدها العراق، و التي أثارها و يثيرها الساسة المتنافسون على السلطة، مما أدى بالنتيجة إلى اتساع هوة انعدام ثقة الجمهور بهم، و هو أمر لا يجب التهاون به و بخطورة انعكاساته القائمة، لاسيما في العراق الذي يشهد ولادة عسيرة للديمقراطية بعد سنوات من الدكتاتورية.

و يثير بحثنا هذا تساؤلات عدة، أهمها : كيف ينظر المواطن العراقي الى الخطاب السياسي، هل هو خطاب معتدل، أم متشنج، أم مثيراً للأزَمات، أم دعائياً، أم يدعو للتهدئة، أم تصعيدياً ؟ و هل يثق الجمهور بقدرة الساسة على حل الأزَمات السياسية ؟ و ما هو الخطاب الذي ينبغي أن يُصدِرَه الساسة للرأي العام العراقي في أثناء الأزمات ؟ و قد عمد الباحث إلى تشخيص الخلل في الخطاب السياسي الموجه إلى الجمهور العراقي عبر الفضائيات في الظروف المختلفة، لا سيما في أثناء الأزَمات السياسية المتكررة التي يمر بها العراق، و الناجمة عن لغة التصعيد في أثناء الأزمات السياسيون التي يتبعها السياسيين في خطاباتهم، بهدف تبني خطاب معتدل ينهي الخلافات بشأن الأزَمات السياسية : و توصل البحث الى نتائج عدة، أهمها : -يشكل الخطاب السياسي الموجه عِبر الفضائيات رأياً لدى الجمهور بشأن الأحداث و الأزمات السياسية المختلفة.

-يرى الجمهور أن الساسة يسعون عِبر خطاباتهم لإثارة الأزَمات في العراق.

–يفضل الجمهور العراقي الخطاب المعتدل الذي قد يسهم في استقرار الأوضاع.

.

Abstract EN

The speech delivered by political blocs and parties and broadcasted by satellite satellite channels, social and communication media has different ideologies and orientations : moderate speech calling for calm or one raising crises.

The latter is considered very challenging due to its local and international reference.

This, this paper aims at uncovering these challenges especially during the political crisis witnessed in Iraq.

This paper sheds light on the most important crisis that spread in the public opinion, broadcasted by satellite, and raised by politicians who are competing to gain authority leading to lack of peoples, confidence on them.

This matter should not be eglected at all ; especially in Iraq which witnesses a birth of new democracy after years of dictatorship.

This paper tends to raise many questions : -How does the Iraqi citizen look at the political speech ? -Is it moderate convulsive, crisis-provoking, calls for calm or escalating ? Do Iraqi citizens trust the politicians ; ability to solve political crisis? The researcher diagnosed the faults in the political speeches directed to Iraqi public Through satellite channels in different circumstances, especially during the repetitive political crisis in Iraq, and caused by the language of escalation interested in politicians ; speeches that aim to adopt a moderate speech and end political disputes crises.

The main conclusion are : Political discourse broadcasted through satellite channels provides the public withan opinion about various political events and crises.

The public believes that politicians seek, through their speeches, to cause crises in Iraq.

The Iraqi public prefers a moderate speech that may contribute to stabilize the situation.

American Psychological Association (APA)

حسين، غزوان جبار محمد. 2020. اتجاه طلبة الجامعات إزاء الخطاب السياسي في الفضائيات : (دراسة ميدانية على طلبة الإعلام في الجامعة المستنصرية). مجلة الباحث الإعلامي،مج. 2020، ع. 48، ص ص. 73-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976767

Modern Language Association (MLA)

حسين، غزوان جبار محمد. اتجاه طلبة الجامعات إزاء الخطاب السياسي في الفضائيات : (دراسة ميدانية على طلبة الإعلام في الجامعة المستنصرية). مجلة الباحث الإعلامي ع. 48 (نيسان / حزيران 2020)، ص ص. 73-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976767

American Medical Association (AMA)

حسين، غزوان جبار محمد. اتجاه طلبة الجامعات إزاء الخطاب السياسي في الفضائيات : (دراسة ميدانية على طلبة الإعلام في الجامعة المستنصرية). مجلة الباحث الإعلامي. 2020. مج. 2020، ع. 48، ص ص. 73-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976767

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 89-90

Record ID

BIM-976767