القائم بالاتصال في الصحافة الجامعية و العوامل المؤثرة في عمله : "دراسة مسحية لمديري الأقسام الإدارية للعلاقات العامة و الإعلام في الجامعات العراقية"

Other Title(s)

The communicator and the factors influencing his job in university press : a survey study of the managers of administrative departments of public relations and media at Iraqi Universities. "

Author

علياء قاسم ثامر

Source

مجلة الباحث الإعلامي

Issue

Vol. 2020, Issue 48 (30 Jun. 2020), pp.91-110, 20 p.

Publisher

University of Baghdad College of Mass Media

Publication Date

2020-06-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

20

Main Topic

Education
Media and Communication

Topics

Abstract AR

تكمن مشكلة البحث في عدم وجود تصور علمي دقيق بشأن واقع القائم بالاتصال في الصحافة الجامعية و العوامل المؤثرة في عمله، و يرمي البحث إلى التعريف بالقائم بالاتصال في الصحافة الجامعية، و توضيح العوامل التي تؤثر في عمله، و المعوقات التي تواجهه، فضلاً عن بيان مستوى الرضا الوظيفي لديه، و رؤيته لتطوير عمله.

و استعانت الباحثة بالمنهج المسحي في جمع البيانات و تحليلها و تفسيرها، باعتماد أداة الاستبانة.

و خلص البحث إلى جملة من النتائج و الاستنتاجات أهمها : -تعدد المهمات التي يقوم بها القائم بالاتصال في صحيفته ما بين الكتابة، و التحرير، و مصدر للمعلومات على الرغم من وجود توصيف وظيفي له في صحيفته، مما يعني تعدد الأدوار المنسوبة إليه، مما ينعكس على إنتاجيته، لاسيما في ظل تكليفه بمهمات خارج عمله الاعلامي إلى جانب عمله الأكاديمي لاسيما حملة الشهادات العليا.

-لا يمتلك القائم بالاتصال الحرية التي تمكنه من تصميم شكل صحيفته و مضمونها، وذلك لوجود عوامل تؤثر فيه، أبرزها (الإدارة العليا للمؤسسة) و (الجمهور المستهدف)، و (تكاليف إنتاج الصحيفة).

- إن الدعم الإداري المتواصل هو الذي يسهم في إنجاح عمل القائم بالاتصال على حساب مهاراته الاتصالية التي تعكس قدراته الإقناعية، و ان المصداقية هي التي تجعله مؤثراً في جمهوره، و هذا يتأتى من خبرته وثقته بنفسه.

-إن ضعف اهتمام الإدارة العليا للمؤسسة بالمطبوع، و قلة الحوافز المادية و المعنوية، هي أبرز العوامل التي تؤثر سلباً في عمل القائم بالاتصال و المهمات المنوطة به، في ظل وجود معوقات، يتقدمها عدم توافر الملاك المتخصص، وقلة التدريب و التطوير لاسيما خارج العراق.

-انخفاض مستوى الشعور بالرضا الوظيفي و الرضا عن المطبوع، و يعود ذلك إلى عدم تلبية حاجات القائم بالاتصال في عمله، فضلاً عن قلة الحوافز المادية و المعنوية التي من شأنها ان تقلل من مستوى الرضا لديهم.

Abstract EN

The research problem lies in the lack of accurate scientific perceptions concerning the reality of the communicator and the factors influencing his job.

The research is aimed at introducing the communicator in the university press, clarifying the obstacles facing him, and uncovering the level of his job satisfaction and his visions of developing his work.

The researcher adopted the survey method in the collection, analysis, and interpretation of the data using a questionnaire.

A set of results and conclusions has been reached, most importantly are : *The communicator performs multiple missions including writing, editing, and collecting information, in spite of the job description is assigned to him by the newspaper.

In turn, this is reflected negatively on his productivity taking into account performing missions outside of his basic job in media, besides performing academic missions as for those holding post-graduate degrees.

*The communicator does not have the freedom to determine the design and content of his newspaper due to several factors from which are (senior management of the foundation), (targeted audience), and (costs of the newspaper production).

*The success of the communicator can be achieved by continuous administrative support to his communicative skills which reflect his persuasive abilities, and it is the credibility derived from his expertise and self-confidence that can make him influence his audience.

*Poor attention given by senior management to the newspaper and scarcity of material and moral incentives has mostly affected the job of the communicator negatively combined with the presence of obstacles topped by insufficient specialized staff and scarcity of training and development especially outside of the country.

*A decline in job satisfaction and audience satisfaction has been found due to the communicator needs being unmet, and scarcity of material and moral incentives.

American Psychological Association (APA)

علياء قاسم ثامر. 2020. القائم بالاتصال في الصحافة الجامعية و العوامل المؤثرة في عمله : "دراسة مسحية لمديري الأقسام الإدارية للعلاقات العامة و الإعلام في الجامعات العراقية". مجلة الباحث الإعلامي،مج. 2020، ع. 48، ص ص. 91-110.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976768

Modern Language Association (MLA)

علياء قاسم ثامر. القائم بالاتصال في الصحافة الجامعية و العوامل المؤثرة في عمله : "دراسة مسحية لمديري الأقسام الإدارية للعلاقات العامة و الإعلام في الجامعات العراقية". مجلة الباحث الإعلامي ع. 48 (نيسان / حزيران 2020)، ص ص. 91-110.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976768

American Medical Association (AMA)

علياء قاسم ثامر. القائم بالاتصال في الصحافة الجامعية و العوامل المؤثرة في عمله : "دراسة مسحية لمديري الأقسام الإدارية للعلاقات العامة و الإعلام في الجامعات العراقية". مجلة الباحث الإعلامي. 2020. مج. 2020، ع. 48، ص ص. 91-110.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-976768

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 109-110

Record ID

BIM-976768