التفجير النووي الهندي و أثره على سياسة عدم الانتشار النووي الأمريكية

Other Title(s)

The Indian nuclear detonation and its impact on the US nuclear non-proliferation policy

Source

آداب البصرة

Issue

Vol. 2020, Issue 93 (30 Sep. 2020), pp.318-345, 28 p.

Publisher

University of Basrah College of Arts

Publication Date

2020-09-30

Country of Publication

Iraq

No. of Pages

28

Main Topic

Military Sciences
Political Sciences

Topics

Abstract AR

هذا البحث يدرس أثر اعلان الهند إجراء التفجير النووي في الثامن عشر من أيار 1974 على سياسة عدم الانتشار النووي الأمريكية و تداعيات ذلك على مفاوضات البرنامج النووي الإيراني.

و تزايد مخاوف واشنطن من الانتشار النووي الناجم عن التفجير النووي الهندي، الذي أدى إلى حدوث تطور و تحول كبير في توازن القوة الهش في جنوب آسيا، كما زاد من مخاطر الانتشار النووي في المناطق المعرضة لعدم الاستقرار مثل الشرق الأوسط، مما قد يشكل تهديدا كبيرا للأمن القومي الأمريكي و الاستقرار الدولي.

ما دفع بالولايات المتحدة للتحرك الفوري لتقوية نظام معاهدة عدم انتشار الأسلحة النووية (NPT)، و كذلك سياستها بشأن الصادرات النووية.

الأمر الذي تسبب في تغيير سياسة واشنطن بشأن البرامج النووية الوطنية و آفاق التعاون النووي بين الولايات المتحدة و إيران، و جعل الاتفاق النووي مع إيران مسألة حساسة و شائكة بشكل كبير.

و ذلك بسبب صعوبة المطالبة بآليات رقابة أكثر صرامة على الشاه و في أماكن أخرى من العالم، بعد ما أظهر الانفجار النووي الهندي كيف يمكن لأي دولة الحصول على تكنولوجيا الأسلحة النووية بسهولة إذا لزم الأمر.

فبدأت السياسة النووية الأمريكية أتجاه إيران في التوفيق بين غرضين متعارضتين : تلبية رغبات الشاه النووية، و بالتالي الحفاظ على علاقات جيدة مع طهران، من جهة؛ و الوقوف كضامن لعدم الانتشار على المستوى العالمي، من جهة أخرى.

Abstract EN

This research studies the impact of India's declaration of a nuclear explosion on the 18th of May 1974 on the US nuclear non-proliferation policy and its implications for the negotiations of the Iranian nuclear program.

And Washington's increasing fears of nuclear proliferation resulting from the Indian nuclear explosion, which led to a major development and shift in the fragile balance of power in South Asia, also increased the risks of nuclear proliferation in regions prone to instability such as the Middle East, which may pose a major threat to security.

American nationalism and international stability.

This prompted the United States to move immediately to strengthen the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT) regime, as well as its policy on nuclear exports.

This caused a change in Washington's policy on national nuclear programs and the prospects for nuclear cooperation between the United States and Iran, and made the nuclear agreement with Iran a sensitive and thorny issue.

This is due to the difficulty of demanding more stringent control mechanisms on the Shah and elsewhere in the world, after the Indian nuclear explosion showed how any country can easily obtain nuclear weapons technology if necessary.

The US nuclear policy toward Iran began to reconcile two opposing purposes: satisfying the Shah's nuclear desires, and thus maintaining good relations with Tehran, on the one hand; And standing as a guarantor of non-proliferation at the global level, on the other hand.

American Psychological Association (APA)

مروة عبد الله عبد الصاحب والربيع، عمار خالد. 2020. التفجير النووي الهندي و أثره على سياسة عدم الانتشار النووي الأمريكية. آداب البصرة،مج. 2020، ع. 93، ص ص. 318-345.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-977634

Modern Language Association (MLA)

مروة عبد الله عبد الصاحب والربيع، عمار خالد. التفجير النووي الهندي و أثره على سياسة عدم الانتشار النووي الأمريكية. آداب البصرة ع. 93 (2020)، ص ص. 318-345.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-977634

American Medical Association (AMA)

مروة عبد الله عبد الصاحب والربيع، عمار خالد. التفجير النووي الهندي و أثره على سياسة عدم الانتشار النووي الأمريكية. آداب البصرة. 2020. مج. 2020، ع. 93، ص ص. 318-345.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-977634

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

-

Record ID

BIM-977634